fbpx

Unele televiziuni favorizează anumiți candidați electorali: Rezultatele unui nou raport de monitorizare, realizat de CJI

Al treilea raport de monitorizarea a posturilor de televiziune în cadrul campaniei electorale, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), arată că Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor (BECS) a fost favorizat, iar PAS – defavorizat de către două instituții de presă.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Conform analizei, un canal a pus în lumină pozitivă Partidul ȘOR. Între timp, altele trei au favorizat ușor BECS. În cazul celorlalte posturi, materialele electorale au fost în mare parte corecte și echidistante, iar protagoniștii – prezentați neutru.

În total au fost monitorizați 10 radiodifuzori: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Primul în Moldova, Pro TV, TV8 și TV6. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării: română, rusă.

Potrivit CJI, Moldova 1 a oferit acces în știri majorității concurenților electorali, pe care i-a reflectat neutru. Chiar și așa, din perspectiva selecției subiectelor și a unghiului de abordare, se remarcă o ușoară favorizare a Blocului Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor (BECS). Formațiunea a avut mai multe apariții, inclusiv în lumină pozitivă. Materialele electorale au fost corecte și echidistante, dar sursele au fost mai puțin diverse. Știrile conflictuale au fost de cele mai multe ori echilibrate, însă egalitatea de gen a surselor nu a fost asigurată.

Posturile de televiziune NTV Moldova și Primul în Moldova „au demonstrat un comportament tendențios și partizan în raport cu BECS”, se arată în studiu. Blocul a beneficiat de cel mai mare spațiu al intervențiilor, tonalitatea reflectării fiind pozitivă și neutră. Concurentul electoral Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a fost preponderent defavorizat, acesta fiind mai mult menționat decât citat în știri, la fel și președinta Maia Sandu. Posturile au oferit acces unui număr relativ mic de concurenți electorali, majoritatea știrilor controversate au fost dezechilibrate, fiind înregistrate și unele abateri ce țin de utilizarea imaginilor și limbajului. Balanța echilibrului de gen a fost înclinată spre sursele de sex masculin, se arată în raport.

Canalele Jurnal TV, ProTV, TV8 și RTR Moldova au reflectat corect și echidistant campania electorală, oferind acces în știri majorității concurenților electorali. O mare parte din știri au fost imparțiale, separând faptele de opinie, iar cele controversate au asigurat echilibrul opiniilor în cele mai multe cazuri. Totuși, materialele au fost dezechilibrate din perspectiva asigurării echilibrului de gen.

Prime TV și Publika TV au informat în mare parte imparțial despre mersul campaniei pentru alegerile parlamentare anticipate, abordând de o manieră neutră majoritatea candidaților înscriși în cursă, spun specialiștii. Din perspectiva selecției subiectelor și a unghiului de abordare, posturile au acordat prioritate exponenților BECS, care au avut mai multe intervenții, inclusiv în lumină pozitivă. Majoritatea știrilor au fost realizate dintr-o singură sursă, iar posturile nu au asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor.

Postul privat de televiziune TV6 a oferit acces în știri la mai puțin din jumătate din concurenții electorali, pe care i-a tratat echidistant. Excepție face Partidul ȘOR, care a fost favorizat atât de frecvența și spațiul mai mare alocat intervențiilor, cât și de tonalitatea pozitivă. Sursele nu au fost suficient de diverse, iar unele știri conflictuale au fost dezechilibrate sau parțial echilibrate.

În context, CJI recomandă radiodifuzorilor să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu normele legale și Codul deontologic al jurnalistului.

📣 „Electorala 2021” reprezintă o rubrică în care sunt publicate informații de prezentare a concurenților electorali la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, ideile lor, mesajele de campanie ce pot fi expediate de echipele concurenților electorali.  

Articole asemănătoare

Back to top button