fbpx

Șase companii petroliere riscă o amendă record de peste 300 de milioane de lei. Consiliul Concurenței a emis un raport preliminar

Șase companii petroliere fac jocurile pe piața petrolieră, unde mai degrabă sunt partenere, decât concurente. Aceasta este doar una dintre constatările raportului preliminar al Consiliului Concurenţei privind situația de pe piaţa petrolieră, scrie mold-street.md.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Este vorba despre Rompetrol Moldova, Lukoil Moldova, Petrom Moldova, Bemol Retail, Tirex-Petrol şi Datario (Vento), care luate împreună, deţin circa 80% din piaţă.

„Comportamentul întreprinderilor investigate demonstrează opţiunea lor clară de a nu concura între ele prin preţ, denaturând astfel un parametru esenţial al pieţei, şi anume concurenţa. Procesul concurenţial a fost înlocuit cu o formă de cooperare, iar practica concertată a avut scopul de a exclude de pe piaţă concurenţii”, se precizează în document.

Consiliul Concurenţei afirmă că a studiat evoluţia preţurilor şi comportamentul operatorilor începând cu 15 mai 2019 şi până pe 18 ianuarie 2021, perioadă în care „la modificarea preţurilor la benzină, motorină şi gaz lichefiat s-a acţionat concertat”.

Toate staţiile PECO comercializau aceiași carburanți

O altă constatare a inspectorilor de la Consiliul Concurenței este că fiecare dintre întreprinderile verificate au avut, în perioada 2019-2021, interconexiuni cu cel puţin trei întreprinderi din cele şase.

În unele cazuri acestea cumpărau carburanţi una de la alta practic zilnic sau chiar de două ori pe zi, iar anual, valoarea totală a tranzacţiilor dintre jucătorii de pe piață ajunge la sute de milioane de lei. Astfel se constată că între Petrom, Rompetrol, Lukoil, Bemol, Datario şi Tirex există tranzacţii ce denotă existenţa unei comunicări între ele, susține autoritatea anticoncurențială.

Astfel de constatări au fost făcute și la începutul anului 2020, dar atunci Consiliul Concurenței nu a luat nicio măsură contra companiilor. Pe de altă parte datele ANRE arată că în 2020 două companii, Rompetrol Moldova și Lukoil Moldova, au asigurat 75% din toată cantitatea importată de motorină, principala sursă fiind rafinăriile din România.

La benzină competiția este între trei companii – Petrom Moldova, Lukoil Moldova și Rompetrol Moldova, care au asigurat în 2020 peste 97% din cantitatea totală importată de benzină, respectiv toate companiile cumpără carburanți de la aceste companii, pentru că unica sursă de import a benzinei este România.

Amendă-record pentru petrolişti

Acum, după decizia de plafonare a preţurilor la carburanţi, statul suflă în ceafa petroliştilor şi cu o amendă-record. În capitolul 7 al raportului autorii anunţă autorităţile că vor propune plenului Consiliului Concurenţei amenzi în mărime de la 2% până la 4% din cifra de afaceri înregistrată anul trecut de Rompetrol Moldova, Lukoil Moldova, Petrom Moldova, Bemol Retail, Tirex Petrol şi Datario.

În 2019, Rompetrol Moldova și Lukoil Moldova, au fost chiar primele în topul companiilor moldovenești cu cele mai mari vânzări. Veniturile în 2019 ale celor șase companii vizate de raportRompetrol Moldova – 5,77 miliarde leiLukoil Moldova – 5,52 miliarde leiPetrom Moldova – 2,06 miliarde leiDatario (Vento) – 1,13 miliarde leiTirex – Petrol – 1,11 miliarde leiBemol Retail – un miliard.

Dacă aceste ar fi cifrele de afaceri de la care pornesc amenzile, atunci calcule elementare arată că, luate împreună, cele șase companii vor plăti o amendă de cel puțin 330 de milioane de lei, în cazul unei amenzi minime de 2% din cifra de afaceri. Această sumă s-ar putea dubla dacă se va aplica o sancțiune de 4%.

Deocamdată raportul Consiliului Concurenței este examinat de membrii comisiei pentru buget și finanțe, în paralel companiile vizate au la dispoziție 30 de zile pentru a-și expune poziția vizavi de investigația oficială. După ce autoritățile vor decide amenda, petroliștii cu siguranță vor ataca în instanță.

Reacția Consiliului Consurenței

Consiliul Concurenței a anunțat la 21 aprilie că se disociază de la orice informație pe caz apărută în spațiul public, până la adoptarea unei decizii în acest sens. „Raportul de investigație nu constituie un act administrativ, întrucât reprezintă o operațiune administrativă ce conține concluziile și propunerile raportorului în urma finalizării investigației”, se arată într-un comunicat al instituției.

Urmărește cele mai importante noutăți și pe canalul de Telegram ZUGO.

Articole asemănătoare

Back to top button