fbpx

Reacția Avia Invest, după declarațiile Maiei Sandu: „1,6 miliarde de lei nu este o pierdere la bugetul de stat, dar un venit”

După declarațiile făcute pe data de 3 aprilie de către președinta Maia Sandu cu precizări a venit și conducerea Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău”, cu privire la rezultatele concesiunii, taxa de modernizare de 9 euro, managementul instituției, precizând că șefa statului „nu a fost informată corect și de fapt cifra de 1,6 miliarde de lei nu este o pierdere la bugetul de stat, dar un venit la bugetul de stat”.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

„Despre concesiune. În 2012, o companie de audit din rândul celor «big four» Price Waterhouse Coopers Romania, în baza unui «master plan» întocmit în 2010 de către compania Hochtief AG (una din cele mai mari companii de construcții din lume), a înaintat Guvernului recomandări privind concesionarea activelor Aeroportului Chișinău ca varianta cea mai promițătoare de dezvoltare a Aeroportului Chișinău. Infrastructura aeroportului la acel moment se afla într-o stare critică, iar starea tehnica a pistei de decolare și aterizare era sub nivelul pragului de siguranță. Toți miniștrii de Guvern în 2013 au votat pentru concesiune, adică pentru transferul gestionarii Aeroportului către operatorul privat.

Pe scurt, rezultatele concesiunii din 2013 (inclusiv perioada de pandemie și perioada post-pandemica) :

– investițiile în infrastructură s-au ridicat la peste 72 de milioane de euro prin investiții și venituri din activitatea operațională, (obiecte deja date în exploatare). În conformitate cu termenii contractului de concesiune toate aceste investiții au devenit imediat proprietatea statului cu o creștere a valorii activelor statului gestionate de Avia Invest: toată infrastructura, construcția la o a doua pistă de aterizare și decolare (absolut necesară pentru funcționarea continuă a Aeroportului pe timpul lucrărilor de modernizare a pistei de baza), reconstruirea pistei de bază pentru decolare și aterizare, parcarea auto multietajată modernă, extinderea și modernizarea completă a zonei terminalului de pasageri, dotarea cu echipament special, rețele de inginerie și utilități, utilaje speciale etc.

– calitatea lucrărilor de modernizare a fost verificată în mod repetat de către organele de control de stat, inclusiv în perioada 2019 până în prezent. Principiul verificărilor din ultima perioada «găsiți măcar ceva neconform» nu a dat nici un rezultat.

Facem apel la administrația Întreprinderii de Stat «Aeroportul Internațional Chișinău» să aibă bunul simț, să nu sperie sau să inducă în eroare pasagerii și companiile aeriene cu declarații stupide și nefondate. A doua pistă de decolare și aterizare modernizată este pe deplin operațională și sigură, realizată de compania austriacă cu nivel mondial Strabag conform standardelor moderne ICAO și este capabilă să primească toate aeronavele care operează în mod regulat pe aeroportul Chișinău. Iar pista de baza trebuie să fie supusă întreținerii tehnice anuale, lucrări care se efectuează anual în mod obligatoriu. Sperăm ca în loc de isteria teatrală, directorul adjunct al întreprinderii de stat să-și preia atribuțiile profesionale de funcție, dacă, desigur, știe ceva despre acestea.

– managementul eficient al Avia Invest și politica de stimulare a companiilor aeriene a dus la o creștere a traficului de pasageri de la 1,2 milioane de pasageri pe an la peste 3 milioane, iar destinațiile de operare au fost majorate de la 24 la 48 rute.

– pe parcursul concesionării Avia Invest din anul 2013 nu a distribuit niciun leu pentru dividende din activitatea operațională, deși avea tot dreptul să o facă conform contractului de concesiune.

– bugetul de stat a primit de la Avia Invest taxe și impozite în valoare totala de 1 607 602 943 miliarde de lei. Posibil președinta Maia Sandu nu a fost informată corect și de fapt cifra de 1,6 miliarde de lei nu este o pierdere la bugetul de stat, dar un venit la bugetul de stat.

– Industria aviației globale a fost cea mai afectată în timpul pandemiei și perioadei post-pandemice, iar Moldova nu a fost o excepție. Mai corect zis este o excepție, Avia Invest în calitate de operator al Aeroportului, nu a cerut ajutor de la stat, așa cum s-a întâmplat în toate țările, nu a concediat niciunul dintre cei peste 700 de angajați, a achitat salarii, a întreținut infrastructura și nu a avut careva datorii la stat”, a menționat Avia Invest.

„Și separat despre taxa de modernizare de 9 euro.
Taxa de modernizare a fost introdusă în Moldova în anul 1999 (!) conform practicilor internaționale și recomandărilor ICAO și inițial constituia 10 dolari, ulterior – 14 dolari, iar din 2007 – 9 euro.

Contractul de concesiune, încheiat în august 2013, a menținut toate taxele existente inclusiv taxa de 9 euro. Apropo, toate calculele făcute în 2012 de compania Price Waterhouse Coopers Romania se bazau pe necesitatea menținerii taxei de modernizare introdusă în 1999 pe toată perioada concesionării.

Cu toate acestea pentru a atrage noi companii aeriene, pentru deschiderea noilor destinații și menținerea destinațiilor curente, Avia Invest a oferit scutire de taxe de modernizare pentru o perioada de 12 luni. Deci încercările autorităților de a acuza Avia Invest de motivele refuzului companiilor aeriene low-cost de a zbura în Moldova tocmai din cauza taxei de 9 euro sunt cel puțin absurde.

Totodată, din anul 2013 bugetul de stat a primit de la Avia Invest impozit pe venit din taxa de modernizare în suma de 190 de milioane de lei și din 1 iulie 2020, autoritățile au decis să colecteze forțat jumătate din cei 9 euro, pentru fondul special de susținere a populației și suma venitului la buget a constituit încă 226 milioane lei. Repetat vă atragem atenția că, jumătate din suma taxei de modernizare din 1 iulie 2020 este luată de către stat.

În aceste condiții pasagerul oricum continuă să achite 9 euro, deci ce legătură are aici Avia Invest?

Compania Avia Invest rămâne deschisă pentru cooperare și încurajează mass-media să documenteze și să primească informații despre activitățile concesionarului de la prima sursă

Pe perioada concesionarii, Aeroportul Internațional Chișinău a fost recunoscut pe plan internațional ca fiind cel mai dinamic în dezvoltare dar și cel mai bun aeroport din regiune și noi sperăm că pasagerii au văzut diferența între ceea ce a fost până în 2013 și ceea ce este acum”, se arată în comunicat.

Amintim că ieri, 3 aprilie, într-un briefing de presă, președinta Maia Sandu a cerut instituțiilor țării să se asigure că Aeroportul Internațional Chișinău, care după 9 ani a revenit în gestiune statului, să fie inspectat și neregulile depistate să fie documentate documentate. La fel, președinta a cerut să fie revizuită taxa de 9 euro per pasager în sensul reducerii maxime a acestei taxe.

Potrivit declarațiilor Maiei Sandu, în perioada cât Aeroportul Internațional Chișinău era concesionat, statul a pierdut circa 1,6 miliarde de lei

Articole asemănătoare

Back to top button