fbpx

foto | Povestea „Podului lui Putin”. Cum arăta construcția înainte de a fi aruncată în aer

Podul Crimeei, căruia i se mai spune și „Podul lui Putin”, pentru că este proiectul în care liderul de la Kremlin s-a implicat personal după anexarea Crimeei, în 2014, leagă partea de vest a Rusiei de Peninsula Crimeea, peste Strâmtoarea Kerci. Este cel mai lung din Europa și costurile sale au fost imense. Construcția a fost încredințată unui oligarh rus, fost partener de judo al lui Vladimir Putin. Este o lucrare de infrastructură strategică și totodată simbolică pentru planurile agresive ale dictatorului rus. Mai multe deflagrații urmate de un incendiu uriaș au avut loc în zorii zilei de sâmbătă pe Podul lui Putin din Crimeea și l-au avariat grav. 

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Podul care traversează Strâmtoarea Kerci are o lungime de 19 kilometri – este cel mai lung din Europa – și este unica structură feroviară (în plus de cea rutieră) dintre Rusia și Crimeea, provincia ucraineană anexată ilegal de statul rus în 2014. Construit în numai doi ani, a fost inaugurat cu mare fast în 2018 chiar de către președintele rus, care a traversat construcția la volanul unui camion. În acel moment, Vladimir Putin proclama că este o zi „excepțională, de sărbătoare, istorică”. În anul următor, 2019, el a inaugurat și partea feroviară a podului, scrie Digi24.

Pentru șeful statului rus, scoaterea podului din circuit este un afront personal. Putin a ținut morțiș ca acest pod să fie construit rapid și s-a implicat personal, după anexarea Crimeei. Fără îndoială, încă de atunci Putin avea bine conturate în minte planurile viitoare pentru invadarea Ucrainei, iar podul urma să joace un rol-cheie. Într-adevăr, după izbucnirea războiului, uriașa lucrare a devenit un punct de trecere important pentru logistica militară rusă, permițând ca Strâmtoarea Kerci să fie străbătută în mai puțin de o jumătate de oră.

Podul Crimeei a fost construit de partenerul de judo al lui Putin

Podul Crimeea traversează strâmtoarea Kerci, care separă Marea Azov şi Marea Neagră. Leagă peninsula Taman, din sudul Rusiei, de peninsula Kerci din Crimeea. Podul, care trece peste Insula Tuzla, are o înălţime de 35 de metri la nivelul arcadei sale centrale.

Lansat în februarie 2016, acest şantier uriaş a fost încredinţat de către statul rus societăţii miliardarului Arkadi Rotenberg, partenerul de judo al preşedintelui Vladimir Putin.

Presa rusă scria că podul Crimeea este cel mai scump pod din lume. Costul total al construcţiei, potrivit cifrelor oficiale, a fost evaluat inițial la aproximativ 227,922 miliarde de ruble (circa 3,7 miliarde de dolari). Cu toate acestea, de la începutul lucrărilor și până la finalizare, această sumă a crescut constant.

Putin se lăuda că ce n-au făcut țarul și Hitler a făcut el

La un  moment dat, când podul era aproape de finalizare, Putin a vizitat șantierul și a subliniat că ultimul ţar rus, Nicolae al II-lea, plănuia şi el să construiască un pod care să lege Peninsula Crimeea de Rusia. „Însă Primul Război Mondial nu i-a dat ocazia”, a amintit el.

În al Doilea Război Mondial, Adolf Hitler a avut aceeaşi ambiţie, însă bombardamente au pus capăt lucrărilor.  „Iar voi, voi aţi reuşit. Este genial”, le-a spus el muncitorilor. „Este impresionant, bineînţeles. Podul nu este doar o construcţie unică pentru ţara noastră, eu cred că nu are pereche în lume”, a mai spus Putin.

De ce distrugerea Podului Crimeei este importantă pentru ucraineni

Autoritățile ucrainene au reacționat ironic pe rețelele sociale la aruncarea în aer a podului strategic al lui Vladimir Putin care face legătura terestră între peninsula Crimeea și Rusia, în timp ce pe internet au început deja să apară sâmbătă primele meme-uri referitoare la distrugerea uriașei lucrări de infrastructură.

Oficialii ucraineni nu și-au asumat direct explozia de la podul Kerci, însă Mihailo Podoliak, consilier al președintelui Ucrainei, a scris într-o postare pe Twitter: „Crimeea, podul, începutul. Tot ce este ilegal trebuie distrus. Tot ceea ce a fost furat să fie returnat Ucrainei”. La rândul său, un oficial militar ucrainean de rang înalt nu a negat că forțele Kievului au fost în spatele atacului, dar nici nu a vrut să confirme acest lucru. Tot ce pot spune este că un convoi cu combustibil destinat aprovizionării forțelor de ocupație din sudul Ucrainei trecea pe pod”, a declarat el, sub protecția anonimatului. Oficialul a adăugat însă: „Putin ar trebui să fie fericit. Nu toată lumea primește un cadou atât de scump de ziua sa de naștere”.

Pentru ucraineni, care în ultimele săptămâni duc o contraofensivă de succes în sudul țării, umilind armata lui Putin, distrugerea podului este o victorie de răsunet, cu valoare de simbol – mai uimitoare chiar decât scufundarea navei-amiral „Moskva”. Legătura dintre provincia lor anexată ilegal în 2014 de Putin și Rusia expansionistă este acum ruptă. Crimeea rămâne izolată de Rusia, la care se poate ajunge acum doar pe mare sau prin sudul Ucrainei.

În urma incidentului, atât calea rutieră, cât și cea feroviară de pe podul peste Strâmtoarea Kerci au fost avariate și nu mai sunt practicabile, ceea ce înseamnă că aprovizionarea trupelor rusești în sudul Ucrainei va fi foarte dificilă. Echipamentul militar, muniția, combustibilul care erau aduse pe Podul Crimeea nu vor mai veni pe acolo pentru mult timp.

Podul este un punct de tranzit important pentru echipamentele militare ruse. În plus, în urmă cu câteva luni, guvernul ucrainean acuza trupele ruse că transportă pe aici, în Crimeea, rezervele de grâu și utilajele agricole furate din zonele ocupate Melitopol și Herson.

În ultimele săptămâni, traficul militar care se îndrepta pe pod spre Crimeea crescuse, deoarece Rusia a trimis în grabă tancuri și echipamente de artilerie către liniile de front din regiunea Herson, unde suferă pierderi.

Acum, rușii au stabilit de urgență un coridor de transport terestru din și spre Crimeea prin teritoriile recent anexate.

Cum a reacționat Moscova

Într-o declarație făcută sâmbătă dimineață, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dimitri Peskov, a calificat incidentul de pe Podul Crimeea drept o „urgență”, fără a preciza cine s-ar află în spatele deflagrațiilor. El a anunțat că Vladimir Putin, care se aniversase cu o zi înainte, la Sankt Petersburg, a fost informat.

„Președintele i-a ordonat premierului să formeze o comisie guvernamentală pentru a afla cauzele incidentului și pentru a elimina consecințele cât mai curând posibil”, a declarat Dimitri Peskov, potrivit presei de stat ruse.

Pe de altă parte, Moscova pare lezată de reacția Ucrainei. „Reacţia regimului de la Kiev la avarierea unei infrastructuri civile demonstrează natura sa teroristă”, a declarat purtătoarea de cuvânt a diplomaţiei ruse, Maria Zaharova, citată de agenţiile de presă ruse.

Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a parafrazat la rândul său pe Telegram versuri ale poetului ucrainean Taras Şevcenko despre „soarele care se ridică deasupra podului în flăcări”. „Astăzi este o ocazie perfectă pentru a revedea câteva poeme ale lui Taras Şevcenko”, a comentat ironic SBU.

Poşta ucraineană a anunţat, la rândul său, că se pregăteşte să imprime timbre cu efigia „Podului Crimeei” sau, mai exact „cu ceea ce a mai rămas din el”. Şeful Poştei, Igor Smelianski, a publicat pe Facebook schița acestor noi timbre arătând o explozie pe Podul Crimeei şi o scenă iconică din filmul „Titanic”.

În schimb, oficialii ruși din Crimeea nu s-au sfiit să spună pe cine consideră responsabili: „Vandalii ucraineni au reușit să ajungă la podul din Crimeea cu mâinile lor însângerate”, a declarat Vladimir Konstantinov, șeful Parlamentului din Crimeea, instalat de Kremlin. 

Incidentul este cu atât mai controversat cu cât toate autovehiculele și trenurile care intră pe pod sunt trecute prin detectoare.

Imagini de la camere de supraveghere publicate online arată o explozie uriaşă. Sursa exploziei pare a fi un camion cu prelata albă, care se deplasează pe pod noaptea, alături de alte câteva vehicule. Deflagraţia a avariat porţiunea rutieră, dar şi calea ferată a podului.

Cuprinși de teamă, locuitorii din Crimeea au format sâmbătă cozi lungi la stațiile de alimentare, pentru a-și face rezerve de carburant, și la punctul de trecere cu feribotul către Rusia.

Uniunea Asiguratorilor din Rusia a estimat sâmbătă pagubele provocate Podului Crimeei ca fiind între 200 şi 500 de milioane de ruble (aproximativ 3,2 milioane şi, respectiv, 8,1 milioane de dolari), potrivit agenţiei RIA Novosti.

Această prezentare necesită JavaScript.

Articole asemănătoare

Back to top button