fbpx

Care este motivul retragerii companiei Wizz Air de pe piaţa R. Moldova

Wizz Air s-a „fript” în Ucraina, unde a pierdut aeronave când a izbucnit războiul cu un an în urmă, așa încât decizia de acum de a sista zborurile la Chișinău, invocând motive de securitate, se poate datora unei prudențe excesive, consideră experți din Ungaria intervievați de Europa Liberă.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Ce știe Wizz Air și nu știu ceilalți? Jurnaliștii serviciului unguresc al Europei Libere au adresat întrebarea și Wizz Air, și unor experți din industria transportului aerian de la Budapesta. Când vom obține răspunsurile de la compania aeriană, vă vom informa.

Vorbind anonim, experți în aviație de la Budapesta au spus Europei Libere că este foarte posibil ca decizia companiei low-cost să nu se bazeze în realitate pe securitate, ci pe considerente de afaceri sau de altă natură.

Experții au atras atenția asupra faptului că Wizz Air a anunțat anularea zborurilor la și de la Chișinău cu mai mult de două săptămâni înainte, un termen care se află deja în afara obligației de despăgubire a pasagerilor. Conform unei reguli a Uniunii Europene, dacă zborul este anulat cu mai puțin de două săptămâni înainte de plecare, pasagerul are dreptul la despăgubiri de câteva sute de euro, în funcție de durata călătoriei, pe lângă rambursarea prețului biletului. Faptul că Wizz Air a făcut anunțul cu doar o zi înainte de începerea termenului de două săptămâni sugerează, de asemenea, că decizia lor are la bază motive comerciale, și nu de securitate.

Totodată, unul dintre experți a mai amintit că, în urmă cu un an, când a început invazia rusească la scară largă în Ucraina, Wizz Air nu s-a retras imediat, ca alte companii, ci a continuat să zboare în Ucraina chiar și atunci când toate celelalte companii și-au anulat deja zborurile.

„Ei chiar s-au fript, pentru că trei dintre avioanele lor erau blocate pe diferite aeroporturi ucrainene, cu tot cu echipaje. De atunci, nu au fost date publicității informații oficiale despre soarta acestor avioane. Se știe, totuși, că un avion a fost evacuat, dar alte două au fost distruse. Membrii echipajului nu au putut fi scoși din zona de război decât cu ajutorul Ministerului de Externe”, a spus expertul.

Epidemia și un impozit pe profit suplimentar în Ungaria au reprezentat o mare lovitură pentru Wizz Air Hungary Légikozlekedesi Zrt. Fondată în 2003, compania cu sediul în Budapesta este deținută de Wizz Air Holdings, înregistrată pe insula Jersey din Canalul Mânecii.

Al doilea val al pandemiei de coronavirus a țintuit la sol, la sfârșitul anului 2020, întregul transport aerian european și nu a cruțat nici Wizz Air. În al patrulea trimestru din 2020, compania low-cost a raportat o scădere semnificativă a traficului de pasageri și pierderi enorme.

Presa economică a relatat că traficul de pasageri a înregistrat atunci o scădere de 77 la sută față de aceeași perioadă a anului precedent. Wizz Air a avut un venit de 150 de milioane de euro în această perioadă, ceea ce reprezintă exact o scădere de 77 la sută.

Compania a avut venituri de 1,7 miliarde de euro în anul fiscal încheiat la 31 martie 2022, după care a înregistrat o pierdere netă de 642,5 milioane de euro.

Compania ungurească a anunţat în data de 27 februarie că nu va mai zbura o vreme la Chișinău din cauza îngrijorărilor legate de securitatea spațiului aerian. Anunțul vine pe fundalul declarațiilor făcute de președinții Vladimir Zelenski și Maia Sandu despre un plan al Rusiei de destabilizare a Republicii Moldova, urmate de afirmații de la Moscova și Tiraspol, dezmințite de Chișinău și Kiev, despre o intenție a Ucrainei de a interveni împotriva regiunii transnistrene.

Potrivit unui comunicat al Wizz Air, citat de Agerpres, după data de 14 martie, compania va oferi zboruri suplimentare din Iaşi, pentru a sprijini pasagerii de la Chişinău. Clienţii afectaţi, care au rezervat deja bilete direct prin Wizz Air pentru rutele suspendate, pot opta pentru rezervarea gratuită a unui alt bilet sau pentru restituirea costurilor, a mai spus operatorul aerian.

Aflat în vizită în Dublin, spicherul Igor Grosu a spus aproape imediat că a cerut irlandezilor de la Ryanair, o altă companie aeriană low-cost, să lanseze curse către Chișinău, Grosu sugerând încă o dată că nu există niciun motiv de îngrijorare la ora actuală în privința siguranței spațiului aerian moldovean.

 

 

 

Articole asemănătoare

Back to top button