fbpx

Acțiunile Guvernului asupra Aeroportului Chișinău poate costa Moldova aproape un miliard de euro. Investitorul intenționează să se adreseze în instanțele internaționale

Concesionara Aeroportului Internațional Chișinău (AIC), compania Avia Invest, se va adresa la o curte internațională de arbitraj împotriva Guvernului Republicii Moldova. Compania va cere prejudicii de 885 de milioane de euro.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Conducerea companiei a anunțat despre presiuni enorme pe care le-ar face asupra sa conducerea țării și președintele Igor Dodon personal. La baza acestor atacuri ar sta ideea despre anumite încălcări care ar fi fost admise la încheierea contractului de concesionare.

În cadrul unei conferințe de presă, Avia Invest a calificat aceste afirmații drept absurde și amintesc că anume Guvernul a semnat acordul de concesionare din partea statului, după o expertiză financiar-economică riguroasă.

Compania precizează că și-a îndeplinit cu strictețe toate angajamentele asumate în contract, ceea ce este demonstrat și de auditul extern.

Potrivit companiei, datorită investițiilor din ultimii cinci ani, Aeroportul Internațional Chișinău s-a transformat cardinal. A fost modernizată infrastructura, inclusiv prin construcția unei parcări supraetajate cu 800 de locuri, a fost extins terminalul, au fost reconstruite total șase piste de decolare-aterizare și 60.000 de metri pătrați pentru parcarea avioanelor, construcția unui nou sistem de drenaj pentru colectarea și tratarea apei, a fost schimbat sistemul de electricitate, etc. Toate acestea au contribuit la majorarea nivelul de securitate a zborurilor și confortul pasagerilor.

Potrivit experților, datorită acestor modernizări, aeroportul a devenit unul dintre cele mai concurențiale din regiune.

Doar în acest an sunt înregistrate anumite întârzieri la realizarea planului investițional. Din cauza pandemiei, aeroportul practic și-a sistat activitatea operațională. Cu toate acestea, Avia Invest anunță că deja a început să recupereze timpul pierdut. Fondatorii alocă bani și contractează împrumuturi astfel încât, chiar și în aceste condiții complicate, să-și îndeplinească angajamentele asumate în contract.

Tot în această perioadă, potrivit Avia Invest, Guvernul Republicii Moldova a introdus un impozit de 50% de la taxa aeroportuară, precum și alte acțiuni nelegitime care încalcă prevederile acordului de concesionare și conduc la acțiuni de judecată împotriva Moldovei, care o vor costa scump.

Conducerea companiei intenționează să-și apere interesele în arbitrajul internațional, menționând că este nevoită să procedeze astfel.

Amintim că acum câteva zile președintele Comisiei parlamentare de control al finanțelor publice și al comisiei parlamentare de anchetă a concesionării aeroportului, Igor Munteanu, a confirmat că investitorii au toate șansele să câștige un astfel de dosar și să impună Moldova la achitarea unor prejudicii enorme.

„Deciziile legate de impozitarea taxei aeroportuare, chiar dacă sună atractiv, poate însemna – conform standardelor internaționale – afectarea unui drept recunoscut în contractul din 2013. Includerea acestui impozit la momentul rectificării bugetului poate ajuta Avia Invest în acest litigiu. Ne întrebăm: în interesele cui a acționat Guvernul Chicu la momentul în care a făcut această propunere”, a menționat Munteanu.

Totodată, el a amintit că și Primăria Chișinău a refuzat eliberarea autorizației de construcție a unui nou terminal, ceea ce, de asemenea, poate constitui motiv de litigiu într-o instanță internațională.

Potrivit unor estimări, Moldova riscă să intre în incapacitate de plată dacă va fi obligată să achite prejudiciile stabilite de instanțele internaționale.

Articole asemănătoare

Back to top button