fbpx

Dintr-un subsol din Chișinău, până-n San Francisco. Cum o echipă de ingineri din R. Moldova și-a lăsat amprenta în 120 de orașe ale lumii

O echipă de ingineri din R. Moldova s-a remarcat peste hotarele țării, reușind să își lase amprenta în circa 120 de orașe ale lumii. Numele lor – InformBusiness – nu sugerează nici pe aproape ceea ce fac ei. Au facilităţi de producţie în subsolul unei clădiri absolut normale de pe Calea Ieşilor din Chişinău, iar o linie de troleibuz coboară de la reţeaua urbană, de pe stâlp, spre subsolul nevăzut în care aceşti ingineri muncesc. Dar anume acolo, în subsol, se întâmplă inovaţia, munca de cercetare şi dezvoltare, unde există laboratoare de testare şi unde are loc producţia curentă, scrie piațaauto.md.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.
Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

E o fabrică despre care sunt şanse foarte mari să nu fi auzit niciodată dacă nu faci parte dintr-o industrie ţintită de ei, dar anume echipa de aici, din Chişinău, şi-a lăsat amprenta muncii lor în peste 120 de oraşe ale lumii şi în transportul public din acele oraşe.

Nici Vitalie Eşanu, cofondatorul companiei şi CEO-ul acesteia, nu e nici pe departe boss-ul obişnuit pe care-l vedem prin Moldova, văzându-se mai degrabă ca un inginer în microelectronică decât ca un şef la costum şi cu servietă în mână. Dar în ultimii 30 de ani, el a reuşit să atragă talente şi să inspire o echipă de oameni în halate, cu ochelari pe faţă şi şurubelniţe în mână, cu pricepere în software şi hardware, exact aşa cum îţi imaginezi inginerii supratalentaţi.

Această echipă de ingineri concepe şi produce tehnologia de bază a transportului public urban modern — de la troleibuze şi tramvaie, care folosesc reţelele de fire ale oraşelor, până la trenuri şi chiar autobuze electrice moderne.

Tot ei sunt cei care au inventat conceptul troleibuzului hibrid — sau a troleibuzului care-şi poate continua mişcarea pe baza bateriilor de la bord şi le încarcă ulterior de la fire, fapt care permite unor asemenea troleibuze să ajungă în zone mai îndepărtate, precum suburbiile oraşelor, fără necesitatea trasării firelor, sau chiar în centrele istorice ale oraşelor, unde trasarea de fire n-ar fi fezabilă.

Cei ce locuiesc în Chişinău şi suburbii ar putea să fi recunoscut deja că un asemenea concept se foloseşte în capitala Moldovei, dar cu siguranţă puţini ştiu că el a fost folosit pentru prima dată la scară largă tot în Moldova, iar azi s-a răspândit deja în mai multe oraşe a lumii, inclusiv San Francisco, tot datorită aceleiaşi echipe de ingineri moldoveni.

Citește continuarea pe piațaauto.md.

Articole asemănătoare

Back to top button