fbpx

Cum să-ți ameliorezi vorbitul în public şi prezentările online? Iată cinci sfaturi utile

Nu toți suntem oratori înnăscuți, dar circumstanţele vieţii profesionale ne pot pune în situația de a face prezentări în faţa unei audienţe. Asta poate fi un adevărat coşmar pentru mulţi dintre noi.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

De altfel, frica de a vorbi în public se numără printre cele mai răspândite anxietăți, ceea ce înseamnă că nivelul de stres asociat cu această activitate este deosebit de ridicat. Mai mult decât atât, situaţia sanitară a răspândit telemunca, ceea ce a făcut videoconferințele şi mai frecvente, astfel încât unii dintre noi s-au regăsit în situația de a fi obligați să vorbească în faţa a zeci de persoane.

Întrucât exprimarea în fața unui public mai mult sau mai puţin numeros este o parte esențială a vieții unui lider, ceea ce poate fi şi aspiraţia ta, ai putea la fel de bine să începi să-ţi dezvolţi calitățile de orator. Iată cinci sfaturi practice!

1. Citeşte

Există multe modalități de a dobândi noi cunoștințe, iar lectura este una dintre cele mai bune moduri de a te educa. Dacă îţi e greu să vii cu un conținut proaspăt pentru discursurile și prezentările tale, probabil ar trebui să citeşti mai mult.

Lectura îţi deschide mintea către noi informații, idei și informații care te ajută să îţi extinzi baza de cunoștințe. Mai mult decât atât, lectura te ajută să-ţi dezvolţi vocabularul şi să construieşti cu mai multă ușurință fraze elaborate şi elegante, scrie ziare.com.

2. Concentrează-te asupra publicului

Articolul publicat în 2019 de Harvard Business Review intitulat „Pentru a-ți depăși frica de a vorbi în public, nu te mai gândi la tine” sugerează că un antidot puternic împotriva anxietății pe care o resimţim când vorbim în faţa unui public este… generozitatea!

Un studiu de specialitate a arătat că creierul ar răspunde gesturilor noastre de generozitate prin activarea zonei responsabile de altruism și prin calmarea anxietăţii. O modalitate de a contracara frica de a vorbi în public ar fi, așadar, să îţi îndrepţi atenția pe care o acorzi imaginii și gesturilor tale către ceilalți şi să te concentrezi asupra a ceea ce poţi oferi oamenilor care te ascultă.

Întrebările pertinente ar fi, aşadar, următoarele: Ce pot să-i învăț? Ce le pot oferi ca să plece de aici mai informați, încurajați sau motivați? Cunoașterea publicului căruia te adresezi este, de asemenea, importantă pentru adoptarea tonului potrivit, a abordării corecte și a instrumentelor de comunicare adecvate.

3. Pregăteşte-ţi prezentarea

Când îţi pregăteşti prezentarea, asigură-te că evidențiezi ideile esențiale pe care vrei să le transmiți. Aceste idei îți vor ghida prezentarea și te vor împiedica să te pierzi în detalii. Cu cât aceste idei principale sunt mai simple și mai clare, cu atât mai bine.

Același lucru este valabil şi pentru materialele de suport vizual. Ele trebuie să fie simple, astfel încât să nu distragă atenția de la ceea ce ai de spus. În videoconferință se aplică aceeași abordare. Optează pentru o prezentare simplă, cu momente în care publicul să pună întrebări. Dacă trebuie să prezinţi tabele complexe, le poți trimite și în avans, pentru a nu pierde interesul participanţilor pe parcurs.

4. Practica este cel mai bun profesor

Aşa cum ne așteptăm ca un actor să-și fi repetat textul înainte de spectacol, același lucru este valabil și pentru noi! Exersează acasă, la duş, în fața copiilor, mereu cu voce tare. Dacă prietenii sau familia sunt dispuși să îţi dea o mână de ajutor, profită şi susţine-ţi prezentarea în faţa lor. Nu ezita, de asemenea, să le ceri opiniile şi să îi asculţi cu atenţie, chiar dacă pe alocuri există şi critici. Ai multe de învățat de la cei care te ascultă cu empatie şi dragoste!

5. Păstrează contactul vizual

Una dintre cele mai frecvente greșeli este să te adresezi publicului ca grup. Cel mai bun mod de a implica audienţa este să privești oamenii individual în ochi și, virtual, să încerci să te uiți la cameră, mai degrabă decât la propria imagine de pe ecran. În acest fel, nu vei arăta ca și cum ai privi în altă parte.

Dacă asta te intimidează, caută o privire deschisă și binevoitoare în public la care să te întorci ori de câte ori te simţi prea stresat. În cadrul unei conferințe video, poţi agăța o fotografie a unei persoane dragi deasupra camerei și să pretinzi că te adresezi acelei persoane. Acordă, de asemenea, atenție comunicării non-verbale. De exemplu, unii oameni vor da din cap aprobator pentru a te încuraja!

Articole asemănătoare

Back to top button