fbpx

Ghidarea în carieră: Problemele pe care le întâmpină tinerii, părinții sau instituțiile și soluțiile digitale posibile

Code For Moldova a lansat raportul Ghidarea Tinerilor în Carieră, care și-a propus să descopere necesitățile și problemele care apar în cadrul procesului. Studiul s-a realizat în perioada ianuarie – martie 2021 și a cuprins interviuri, sondaje și focus grupuri cu elevi, studenți, reprezentanți ai instituțiilor de învățământ și a sectorului privat și asociativ.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Raportul include problemele și lacunele procesului de ghidare în carieră a tinerilor, cât și descrierea conceptelor de soluții digitale, care vin să rezolve aceste probleme. Până a defini conceptele de soluții, s-au realizat zeci de interviuri și testări cu elevii și studenții.

Probleme și blocaje în procesul de ghidare în carieră depistate pe durata procesului de cercetare:

  • Părinții își ghidează copiii în selectarea specialității, însă nu cunosc procesul eficient de ghidare în carieră și nu dețin informație actualizată despre piața muncii. Acest proces ar trebui să includă următoarele etape: cunoașterea punctelor forte, alegerea educațională, acumularea experienței, dezvoltarea abilităților și ghidarea în selecția ocupațională. Ignorând identificarea punctelor forte a copilului și informația despre piața muncii, părintele influențează tânărul să aleagă o profesie care nu i se potrivește și nu dezvoltă potențialul său interior.
  • Elevii și studenții nu cunosc etapele și oportunitățile de ghidare în carieră. Majoritatea liceenilor intervievați au o dificultate în a alege domeniul profesional, pentru că nu cunosc la ce resurse și actori să apeleze pentru suport. Totodată, procesul de ghidare este neclar și necunoscut. Elevii ajung în clasa a XII-a și se întreabă cum ar trebui să decurgă ghidarea și la cine să se adreseze. “Fie eu individual ar trebui să-mi dau seama de preferințele mele sau totuși sunt specialiști care ar putea să mă ajute să conștientizez încotro s-o apuc?”, întreabă o elevă din clasa a XII-a. Astfel, tinerii ajung la majorat fără să-și identifice punctele forte și slabe, preferințele și nu fac o alegere conștientă în următoarea profesie.
  • Tinerii nu au competențele și abilitățile dezvoltate care sunt în cerere pe piața muncii. Problema are rădăcină atât în sistemul de învățământ care aliniază elevii după un singur mod de învățare: lingvistic verbal, când în general sunt mai mult de 5 tipuri, cât și în lipsa conexiunii cu realitatea pieței muncii. Elevii au o tangență redusă cu experții din sectorul privat și sunt redus implicați în activități extracurriculare, cum ar fi: voluntariat, stagii de practică, joburi part-time, ca să conștientizeze abilitățile necesare de dezvoltat pentru următoarea profesie.

Soluțiile proiectate:

  • profesii.md – platforma care vine să informeaze și să ghideze tinerii în a lua o decizie conștientă în carieră. Această platformă prezintă tinerilor domeniile, subdomeniile profesionale și profesiile existente. Totodată, aceasta include oportunități și pașii exacți de ghidare în carieră.
  • mentor.md – platforma care conectează tinerii dornici de a se dezvolta personal cât și profesional și experții din diverse nișe profesionale care sunt gata să ofere mentorat în domeniul lor de expertiză.

Actualmente aceste concepte sunt la etapa de design și urmează să treacă în faza de implementare.

Pentru mai multe detalii despre platformele ce urmează a fi implementate, urmăriți Code4Moldova.  Dacă v-a plăcut una dintre soluțiile proiectate și vreți să participați la implementare, să contribuiți prin coding, comunicare, UX/UI sau prin suport financiar, găsiți detalii aici, iar dacă vă vreți detalii din raport, accesați documentul integral. 

Articole asemănătoare

Back to top button