fbpx

„Solicitările de a majora tarifele nu sunt justificate”. MIDR, despre protestele transportatorilor

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a venit joi, 25 noiembrie, cu precizări în urma acțiunilor unui grup de transportatori, care solicită majorarea tarifelor la călătoriile cu transportul de pasageri.

Potrivit instituției, în urma mai multor întâlniri între viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, secretarul de stat pe domeniul transportului, Mircea Păscăluță și reprezentanții unor asociații din domeniul transportului rutier raional și interraional, transportatorii au prezentat solicitări de a dubla, chiar și a tripla, tariful aplicabil pentru călătoriile de pasageri – de la 1,37 lei/km la 1,85 lei/km.

„Spre exemplu, dacă la moment tariful Chișinău – Bălți este 80 MDL, ei doresc să fie 185. Un alt exemplu, Chișinău – Drochia, acum este 109 MDL, solicitarea este să fie 245 MDL. Aceste solicitări nu sunt justificate. Precizăm că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020. Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani.

Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30 % și 22 bani – clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1941 vehicule”, se arată în comunicatul emis de MIDR.

Conform datelor prezentate de MIDR, în anul 2021, doar 37 de unități corespund clasei I de confort. Totodată, este remarcat faptul că doar 30 % din numărul total de unități eligibile au trecut clasificarea, restul de 70% din autovehicule nici nu au fost prezente pentru clasificare, cu toate că această procedură este una obligatorie.

Aproape 80% din autobuzele antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de peste 16 ani, doar 3,2% din autovehicule antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de până la 10 ani, iar 45% din autovehicule, aproape jumătate din tot transportul de pasageri, au o vârstă de peste 20 de ani.

Totodată, Ministerul susține că are în vedere o serie de acțiuni pentru dezvoltarea infrastructurii de transport rutier conform standardelor UE. Mai exact, în comun cu reprezentanții transportatorilor, se lucrează la îmbunătățirea Codului transporturilor rutiere, în care urmează să fie reglementat clar modul de activitate al unor categorii de transportatori, inclusiv prin prevederi cu privire la înregistrarea obligatorie în Republica Moldova a tuturor prestatorilor de servicii de taxi.

„Ministerul lucrează la elaborarea unor noi politici tarifare ce vor avea menirea de a asigura eficientizarea serviciilor regulate de transport persoane și combaterea traficului ilicit de pasageri, inclusiv reglementarea clară a tarifelor aplicate serviciilor de autogară”, mai menționează MIDR.

Amintim că transportatorii au ieșit joi, 25 noiembrie, la un protest în fața Guvernului pentru a cere majorarea tarifelor pentru călătorii. La manifestația organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) au venit circa 100 de șoferi nemulțumiți.

Citește și: doc | Transportatorii au anunțat data primului protest față de „politica tarifară și protejarea schemelor corupționale”

Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

Articole asemănătoare

Back to top button