Șirul scumpirilor continuă. De la 1 martie vor crește tarifele la transportul public
Șirul scumpirilor continuă. Tarifele la transportul public vor crește, începând cu 1 martie 2022, cu 10 bani pentru un km la rutele naționale și cu maxim 20 bani/km în cazul rutelor raionale, anunță viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), Andrei Spînu.
Într-o conferință de presă susținută miercuri, 16 februarie, oficialul a anunțat că Guvernul urmează să lanseze în curând Programul transport modern „care va schimba din temelie domeniul transporturilor și care are menirea de a face regulă și a ridica standardele pentru serviciile de transport”.
„Având în vedere că transportul rutier este asigurat de numeroși operatori privați, ne dorim ca aceștia să ne fie parteneri. Noi vom face eforturi reale, dar avem așteptarea ca operatorii să fie gata să crească investițiile și să aibă mai multe respect față de beneficiari.
Planul nostru pentru redresarea transportului rutier conține mai multe măsuri:
1. Vom lansa un program de susținere a operatorilor pentru înnoirea parcului auto. Anunțăm fonduri de garantarea a fondurilor, credite preferențiale, reducerea de taxe la importul de microbuze și autobuze noi și atragerea de fonduri europene și de la alți parteneri externi.
2. Vom lansa un program național de combatere a transportului ilicit de pasageri, inclusiv și în serviciile de taxi.
3. Digitalizarea și fiscalizarea domeniului, prin implementarea unui sistem de management integrat în transport. Mă refer la e-bilet, e-GPS și e-routing. Astăzi voi semna ordinul de numire în funcție a unui nou șef adjunct la ANTA, responsabil de digitalizare. Pentru prima dată, ANTA va avea un director adjunct responsabil de digitalizare.
4. Modificarea metodologiei de calcul a tarifelor pentru pasageri și serviciile de autogară; Vom oferi o metodologie de calcul în dependență de criteriile de confort și reflectă opinia administrațiilor locale. Am ajuns la o înțelegere de modificare treptată a tarifelor în contextul creșterii prețului la produsele petroliere. De asemenea am oferit un mecanism prin care transportatorii pot stabili un tarif diferențiat pentru rutele raionale și cele interraionale. Problema mare este la rutele raionale.
La final, am oferit pentru prima dată un mecanism prin care administrația publică locală și transportatorii pot ajunge la stabilirea unor tarife care să asigure un transport de calitate în localitățile unde este necesar acest transport.
Astăzi voi semna ordinul referitor la tarife, care vor intra în vigoare de la 1 martie.
5. Optimizarea rutelor; Multe rute nu sunt făcute. Nu sunt respectate graficele. 33% din rute nu se efectuează. Iar la nivel raional cifra este de 16%. Pe parcursul timpului, în urma unor interese de grup, s-a umblat la acest grafic, ceea ce nu permite dezvoltarea normală a domeniului.
6. Modificarea codului transportului modern. De câteva luni, din toamnă, suntem în discuții cu toți cei interesați și suntem în faza finală de modificare a legislației, sperăm ca în primăvară acest Cod să intre în vigoare.
7. Elaborarea strategiei de mobilitate”, care să includă toate tipurile de transport”, a declarat Andrei Spînu.
Amintim că Asociația Patronală a Operatorilor de Transport timp de trei zile, 7-9 februarie, a suspendat rutele regulate naționale în semn de protest. Acțiunii de protest i s-a alăturat și Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi „Transportatorul”, nemulțumiți că autoritățile nu au majorat prețul la călătoria cu transportul public.