Grosu cere reglementarea rețelelor sociale: „Telegram e campion la lipsa de reacție, TikTok complet insensibil”
Președintele Parlamentului, Igor Grosu, a declarat că este timpul ca Republica Moldova să adopte reglementări pentru spațiul virtual, menționând că rețelele sociale devin tot mai influenter în manipularea opiniei publice și în procesele electorale. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.
„Curtea Constituțională a venit cu o adresă foarte corectă privind necesitatea reglementării spațiului virtual și a abuzurilor unor actori care manipulează opinia publică. Vom avea un exercițiu de evaluare la care trebuie să participe CEC, Consiliul Audiovizualului și alte instituții relevante”, a declarat Igor Grosu.
El a subliniat că, în prezent, platforme precum Facebook, TikTok și Telegram au o atitudine inegală față de autoritățile moldovene: „Unii au fost mai sensibili, alții complet insensibili. Facebook e parțial receptiv, TikTok e total insensibil, iar Telegram este campion la acest capitol.” Vezi și: Maia Sandu vrea reglementări după model european împotriva dezinformării: Telegram, folosit pentru fraude și trafic de droguri
Președintele Parlamentului a precizat că statul trebuie să creeze un cadru intern de reglementare, care să permită autorităților un dialog echilibrat cu marile platforme internaționale: „Când inițiezi un dialog cu aceste companii fără reglementări interne, pornești dintr-o poziție vulnerabilă.”
Grosu a menționat că urmează o analiză a campaniilor electorale, axată pe combaterea corupției electorale,
transparența finanțării partidelor, implicarea actorilor străini, propagandă și tentative de destabilizare, precum și securitatea cibernetică: „Suntem obligați să intervenim pentru a preveni și descuraja ceea ce am văzut și în această campanie, bani murdari, manipulare, propagandă.”, a adăugat el.
Grosu a propus implicarea CEC-ului, Consiliului Audiovizualului, CNA-ului, SIS-ului, Ministerului de Interne, Fiscului, dar și a societății civile și presei pentru a se implica în acest proces de control.
În ultima campanie electorale, Republica Moldova s-a confruntat cu una dintre cele mai agresive valuri de dezinformare și manipulare online.
Potrivit unui raport AP News, doar în perioada campaniei din 2025, TikTok a eliminat peste 134.000 de conturi false și cinci rețele coordonate pro-ruse care diseminau conținut manipulator. Aceste conturi difuzau clipuri video virale menite să inducă ideea că autoritățile pro-europene ar fi cauzat crize economice și sociale, în timp ce partidele pro-ruse erau prezentate drept „singurele capabile să asigure stabilitatea”.
Organizațiile internaționale, inclusiv Reporters Without Borders și ENEMO, au avertizat că Moldova a devenit „un teren de testare” pentru strategiile de propagandă digitală din regiune. Scopul acestor campanii este de a polariza electoratul, de a eroda încrederea în instituțiile statului și de a crea confuzie în rândul alegătorilor înainte de ziua votului.
Citește și: Telegram și Taito refuză să coopereze cu Chișinăul privind coruperea alegătorilor, spune șeful IGP



