fbpx

doc | Poate Maia Sandu să ignore majoritatea parlamentară? Experții IPRE au expediat la CC opinia despre desemnarea premierului

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a transmis Curții Constituționale (CC) o opinie în contextul sesizării unor deputați socialiști, care au solicitat declararea neconstituționalității decretului președinteli Maia Sandu privind desemnarea Nataliei Gavriliță în calitate de candidat la funcția de premier. Printre raționamentele de ordin juridic, experții recomandă CC să statueze că șeful statului poate face abstracție de existența sau absența unei majorități parlamentare la desemnarea unui candidat la funcția de prim-ministru.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Opinia abordează, în special, caracterul co-decident al Parlamentului și al șefului statului în procedura de învestitură a Guvernului.

Concluzia autorilor este că prevederile articolului 98, coroborate cu prevederile articolelor 1, 6, 60, 77, 85 din Constituție, ce țin de competențele Parlamentului și ale președintelui în procesul de numire a unui Guvern, presupune un exercițiu complex de negociere dintre cele două instituții.

Reieșind din argumentele formulate în opinia IPRE, autorii consideră că jurisprudența CC despre prevederile articolului 98, coroborate cu articolele 1, 6, 60, 77, 85 din Constituție necesită o revizuire și concretizare. Aceasta urmează a fi asigurată prin clarificarea rolurilor și limitelor prerogativelor constituționale ale Parlamentului și președintelui în procesul de învestire a Guvernului, urmând prevederile exprese ale Constituției, principiile statului de drept și a separației puterilor în stat, care implică funcția de verificare și echilibrare între autoritățile constituționale.

Concretizarea ar presupune revenirea la competența oferită de Constituție șefulului statului de a decide cu privire la candidatura pentru funcția de premier prin prisma prevederilor constituționale anterioare anului 2000 și având în vedere regula In claris non fit interpretatio.

„Această revenire urmează a fi privită în contextul mai larg al procedurii de învestire a Guvernului, în care atât Parlamentul, cât și Președintele Republicii Moldova participă prin codecizie având același nivel de răspundere și prerogative”, susțin autorii opiniei Amicus Curiae.

Opinia integrală a experților IPRE poate fi citită mai jos.

Precizăm că Curtea Constituțională a respins solicitarea unor deputați PSRM, care au cerut suspendarea acțiunii decretului prin care Maia Sandu a desemnat-o pe Natalia Gavriliță în calitate de candidat la funcția de prim-ministru. Curtea se va expune la 23 februarie asupra constituționalității decretului prezidențial.

Amintim că Maia Sandu a propus, pentru a doua oară, candidatura Nataliei Gavrilița la postura de premier desemnat. Asta deși o majoritate de 54 de deputați (PSRM, Pentru Moldova i-au cerut desemnarea candidaturii Marianei Durleșteanu la această funcție.

Citește și: E sau nu obligată Maia Sandu să o desemneze premier pe Mariana Durleșteanu? Comentariul ex-președintelui CC, Alexandru Tănase

Urmărește cele mai importante noutăți și pe canalul de Telegram ZUGO.

Articole asemănătoare

Back to top button