studiu | Un vulcan ar putea să erupă în România. Unde se află acesta?

Potrivit unui studiu realizat de cercetători străini, Masivul Ciomatu-Puturosu din Carpații Orientali poate redeveni un vulcan activ. Aceștia consideră că sub Lacul Sfânta Ana din județul Harghita, România, s-ar afla între 20 și 60 de kilometri cubi de lavă.

Ipoteza a fost lansată de către un grup savanți din Elveția, Franța, România și Ungaria. Aceștia susțin că este important ca oamenii de știință să studieze vulcanii activi, dar nu riscul celorlalți trebuie, la fel, evaluat.

După ce au efectuat analize geofizice și geochimice, specialiștii au constatat că există potențialul reactivării vulcanului. Aceștia au ajuns la concluzia că, în medie, 15% din rocile din crusta de sub Ciomatu sunt topite. Chiar și așa, în unele zone cifra ajunge și la 45%, acesta fiind punctul de cotitură în care pot apărea erupțiile.

„Preferăm să studiem vulcanii activi, evident pentru că prezintă un risc real, dar nu ar trebui să uităm vulcanii relativ tineri pentru că ei prezintă un risc pe care ar trebui să-l evaluăm”, spune Mickael Laumonier de la Université Clermont Auvergne din Franța, citat de presa de peste Prut.

Potrivit presei române, acum câțiva ani, un grup de cercetători de la Academia de Ştiinţe din Ungaria şi de la Universitatea Eötvös Lorand din Budapesta au mai lansat o ipoteză similară. Atunci Institutul Geologic al României a contestat-o, susținând că Ciomatu ar putea redeveni activ abia peste sute de mii de ani.