fbpx

Școală pe vreme de pandemie. O profesoară, despre cât de eficientă este predarea la distanță și respectarea restricțiilor anti-COVID-19 de către elevi

Au trecut două săptămâni de la începerea unui nou an școlar, de data aceasta – diferit de anii precedenți. În contextul pandemiei de coronavirus, toate instituțiile de învățământ din țară au avut de selectat un model de învățare potrivit. 

Cele șapte scenarii propuse de Ministerul Educației cuprind atât posibilitatea de predare la distanță, cât și prezența fizică în sălile de curs. Chiar și așa, numărul de elevi în clase a fost înjumătățit, iar munca profesorilor – dublată.

ZUGO a intervievat o tânără profesoară de limba română – Doina Grăjdean – care predă elevilor unui liceu din capitală. Aceasta ne-a relatat despre cât de eficientă consideră predarea la distanță și cum s-a acomodat noului stil de muncă.

„Perioada pe care o trăim acum, una deloc ușoară, ne-a dat peste cap multe planuri, visuri, idei, iar peste noapte ne-a transformat în niște micuți sclavi ai universului. Dacă pe toate le putem lăsa pentru mai târziu, atunci școala n-a putut aștepta să ne rezolvăm noi problemele și ne-a chemat, optimistă să îndeplinim tot ce scrie în agendele noastre de profesori și de elevi. Am acceptat de la bun început situația, pentru că, din păcate, sunt doar un simplu om căruia nu-i stă în puteri să schimbe ceva din destin.

Am început anul cu încrederea că vom reuși să facem fața situației în care ne aflăm, pentru că ne-am unit toți forțele, pentru că avem încredere unii în alții și pentru că „ne-am luat strâns de mâna” și am promis că ne vom ține așa până la sfârșit. Consider că dacă suntem la locul potrivit cu oamenii potriviți, nimic nu pare imposibil, de neînvins, de aceea, așa cum le spuneam și elevilor mei, decât să pierdem timpul căutând motive de tristețe și disperare, mai bine să-l folosim eficient citind o carte sau savurând o cafea”, ne-a povestit intervievata.

Am întrebat-o pe Doina Grăjdean cât de important este în procesul de învățare contactul fizic și emoțional dintre oameni, iar aceasta ne-a relatat că îi este dor să-și privească elevii în ochi, să descopere câte ceva din trăirile lor și să vadă cum reacționează la diverse lucruri. Chiar și așa, tânăra profesoară încearcă să mențină conexiunea „cât mai vie”, prin intermediul tehnologiilor și a dispozitivelor.

„Eficiența orelor online depinde de fiecare dintre noi. Dacă profesorul își face bine treaba în sala de clasă, o va face oriunde și oricum, iar dacă elevul a fost mereu „pus pe carte”, nu va renunța sub nici o formă. Recunosc faptul că orele online sunt altfel. Lipsește comunicarea eficientă, posibilitatea de a realiza metode didactice interactive, iar uneori chiar pur și simplu obosim stând cu ochii la calculator. Cel mai important lucru e să nu ne transformăm noi în niște monștri digitali și prea „moderni”. Lecții vom avea oricând timp să facem, doar să ne dorim”, susține profesoara.

Doina a adăugat, pentru portalul nostru de știri, că în ciuda situației epidemiologice din țară, copiii au nevoie de școală, iar locul lor este în sala de clasă. Aceștia respectă restricțiile anti-COVID-19 și sunt informați despre riscul de îmbolnăvire. Pe lângă aceasta, instituțiile de învățământ sunt dotate cu soluții dezinfectante, iar distanța socială pe holuri este la ordinea zilei.

„Ar fi păcat și nedrept ca un copil să crească, crezând că a fi elev însemnă să apeși pe un buton sau să conectezi la curent un telefon. Spiru Haret spunea: Cum arată astăzi școala, va arată mâine țara. Întrebarea mea este: Cum va arăta mâine țara cu o școala online?”, a conchis Doina.

Am fost curioși să aflăm ce crede profesoara de limba română despre finalizarea anului școlar. Aceasta e convinsă că, în acest moment, ar fi păcat să dăm mâinile în jos.

„Rămân cu speranța că în cel mai scurt timp vom reveni cu toții la viața pe care o aveam înainte – una tare grăbită și aglomerată. Acum cred că, mai mult ca niciodată, apreciem libertatea noastră și oamenii de lângă noi”, a spus profesoara.

Acum, la două săptămâni de la începerea anului școlar, profesoara Doina Grăjdean e convinsă că eforturile depuse de elevi și dascăli vor da roade.

„Rămân mereu optimistă, creativă, deschisă, flexibilă… și, până la urmă, îndeplinesc obligațiunile pe care le am. Niciodată nu las nimic de făcut pentu a doua zi, mă culc foarte târziu și mă trezesc devreme – sunt prea tânăra ca să dorm mult – alerg zi de zi cu o torbă plină cu cărți, îmi beau cafeaua când și cum apuc, iar în rest, petrec timpul cu și pentru elevii mei”, ne-a relatat profesoara.

Articole asemănătoare

Back to top button