Investigație: Zeci de petroliere gestionate de companii din R. Moldova fac parte din așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei

Pe 4 iulie 2024, din portul rusesc Ust Luga de la Marea Baltică a ieșit tankerul petrolier Torex. Cu o capacitate de peste 100 de mii de tone, este încărcat cu petrol și ține calea spre un port din India, unde ar urma să ajungă pe 5 august, după ce a trecut prin Canalul Suez. Tankerul navighează sub pavilionul Insulelor Cook, o țară insulară din Pacificul de Sud, însă managementul lui este asigurat de o firmă din Chișinău, scrie Rise.md.
Torex este doar unul dintre zecile de petroliere gestionate de companii din Republica Moldova şi care fac parte din așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei, modalitate prin care Kremlinul încearcă să evite sancțiunile internaționale impuse ca urmare a atacului asupra Ucrainei.
RISE Moldova a identificat mai multe companii moldoveneşti care au ajuns să joace un rol important în transportul maritim de petrol rusesc. Acestea sunt controlate de persoane interpuse, unele dintre care au lucrat sau lucrează la firme şi organizaţii controlate de Dorin Damir.
Unele date denotă că, în ultimele 6-7 luni, până la 2% din petrolul rusesc a fost transportat cu petroliere a căror management este asigurat de firme moldoveneşti care nici măcar nu au angajaţi în Moldova.
Majoritatea acestor petroliere sunt incluse în aşa-zisă „flotă din umbră” a Rusiei (Russia’s Shadow Fleet), din care în primul trimestru al 2024 făceau parte peste 400 de tankere. Printre ele sunt și 12 tankere deţinute de companii din offshorul Insulele Seychelles, dar la care managementul este asigurat de patru companii din Moldova.
Numărul petrolierelor „moldoveneşti” depăşeşte, însă, 23 de unităţi, ceea ce presupune aproape 6% din „flota din umbră” a Rusiei. Dar dacă e să dăm crezare afirmaţiilor unei companii care susține că operează cu o flotă de 50 de tankere, apoi de fapt ar putea fi vorba de circa 70 de tankere, o flotă destul de impresionantă.
Citește continuarea investigației pe Rise.md.