fbpx

Coaliția pentru Unitate și Bunăstare cere adoptarea unui Program Național de măsuri urgente pentru garantarea siguranței rutiere

Partidul CUB este profund îngrijorat de situația gravă legată de accidentele rutiere din Republica Moldova și declară că nici o moarte pe șoselele și drumurile naționale nu se justifică. „Sute și mii de oameni mor anual ori sunt traumatizați, în Republica Moldova, unde se înregistrează cel mai înalt grad de cazuri letale din Europa. Plătim un preț prea mare pentru că măsurile și acțiunile luate de autorități sunt insuficiente pentru ca cetățenii să fie feriți de pericole în orașele și cartierele în care aceștia locuiesc”, se arată într-o declarație a formațiunii.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Rodica Grama, conferențiar universitar și specialist în politici de sănătate, a declarat în cadrul într-o conferință de presă că mii de cetățeni sunt expuși zilnic riscului de a deveni victime în accidente rutiere, soldate cu traumatisme sau chiar pericol de viață și sănătate: „Doar în ultimii 4 ani în accidente rutiere au decedat peste 1000 de persoane, dintre aceștia 125 copii”.

„Constatăm cu stupoare că astăzi în Moldova traversarea străzii sau mersul cu bicicleta sunt pericole serioase pentru viață, fiind încălcat grav dreptul la viață, dreptul la siguranță. Noi, în calitatea noastră de femei și mame, ne cerem dreptul de a crește copiii noștri în siguranță”, a declarat Rodica Grama.

CUB consideră că această situație dramatică este cauzată de mai mulți factori – viteza excesivă, centura neprinsă, marcajele ilizibile, cultura redusă a șoferilor, alcoolul și alți factori de risc, dar și administrarea proastă a bugetelor pentru dezvoltarea localităților, infrastructura perimată a drumurilor.

Pentru a schimba radical situația deplorabilă a siguranței cetățenilor în trafic, CUB insistă pe necesitatea de a elabora și adopta o Strategie Națională pentru siguranța rutieră, care să aducă toți actorii relevanți, administrație locală, prestatori de servicii de transport, poliția rutieră, companii de asigurare la masa unui Comitet instituționalizat, care s-ar ocupa sistematic de aprobarea unor direcții de adaptare a Republicii Moldova la standardele de siguranță rutieră, existentă în UE.

Pietonii sunt cei mai vulnerabili, în Republica Moldova. Orașele noastre sunt prost administrate, iar între poliție și APL se produc situații de conflicte politice și relații ostile. De multe ori, lipsa de marcaje vizibile le permite conducătorilor auto să depășească viteza admisă, să nu observe pietonii, mai ales din cauza vizibilității scăzute pe timp de noapte, iar infrastructura proastă de drumuri, slab iluminate și cultura rudimentară a unor șoferi cu mentalitate sovietică, crește zilnic numărul victimelor traficului prost reglementat al șoselelor și drumurilor din Republica Moldova”, a susținut și Igor Munteanu, președintele CUB.

Susținând că siguranța cetățenilor este o prioritate a programului său politic, reprezentanții CUB au cerut autorităților centrale mai multă deschidere și competență pentru a aborda această temă cu maxim de seriozitate și profesionalism, îndemnând guvernul să ia următoarele măsuri prioritate:

Crearea urgentă a unui grup intersectorial de lucru pentru elaborarea în termeni cât mai restrânși a unei Strategii naționale pentru siguranța rutieră.

Preluarea practicilor internaționale și în special a recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății care și-au demonstrat eficienta în promovarea siguranței rutiere.

Adoptarea indicatorilor concreți, măsurabili pentru fiecare autoritate responsabilă de reducerea numărului de accidente și a deceselor în trafic (programe educaționale, campanii de sensibilizare, instalarea semnelor de semnalizare și reflectorizante, buget concret dedicat pentru investiții în siguranța drumurilor etc.).

Responsabilizarea și sancționarea autorităților de nivel central și local, care trebuie să răspundă pentru inacțiunile sale

Investirea unui Ministru fără portofoliu pentru siguranța drumurilor, cu funcția de a coordona și susține formarea unui Comitet Național pentru politici privind siguranța drumurilor naționale și locale din perspectiva cetățeanului și transportului public.

Articole asemănătoare

Back to top button