fbpx

Accesul la educație incluzivă în universitățile din R. Moldova. Concluziile unui nou raport bugetar

Un raport recent Euromonitor evidențiază obstacolele cu care se confruntă studenții cu dizabilități în Republica Moldova, inclusiv bariere fizice, de comunicare și atitudinale. Potrivit analizei, infrastructura neadaptată, lipsa rampelor și dotărilor speciale, precum și prejudecățile sociale împiedică accesul deplin la educație.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Studiul realizat în perioada aprilie-iulie 2024 subliniază că alocarea eficientă a resurselor bugetare și modificarea cadrului legislativ sunt esențiale pentru a îmbunătăți incluziunea educațională. Deși s-au înregistrat progrese modeste, mai ales în universități precum USM și Universitatea „Alecu Russo” din Bălți, lipsa unui mecanism clar de finanțare a educației incluzive frânează dezvoltarea serviciilor necesare pentru studenții cu cerințe speciale.

Raportul recomandă investiții în infrastructură accesibilă, formarea cadrelor didactice și creșterea conștientizării publice pentru a sprijini integrarea persoanelor cu dizabilități în învățământul superior.

Principalele constatări din cadrul prezentului studiu sunt:

– Din bugetele instituțiilor de învățământ analizate nu au fost identificate linii separate de bugetare
pentru asigurarea incluziunii studenților cu dizabilități. Din analiza accesibilității reale a infrastructurii
universităților evaluate nu am constatat o legătură directă între alocările din bugetul de stat pentru
lucrări de renovare și implementarea unor măsuri pentru îmbunătățirea accesibilității.
– Rata de implicare a copiilor/persoanelor cu dizabilități în învățământul superior este de 4 ori mai mică
decât în învățământul primar și gimnazial. Studenții cu dizabilități constituie circa 0.30% din numărul
total de studenți, comparativ cu 1,28% elevi din numărul total de elevi în învățământul primar și
gimnazial.
– Lipsește un mecanism de finanțare a educației incluzive pentru învățământul superior. Acest fapt nu
permite dezvoltarea serviciilor de educație incluzivă necesare pentru a asigura servicii de calitate
copiilor cu CES. În acest context, devine tot mai dificilă dezvoltarea serviciilor specifice de suport.
Programul de dezvoltare a educației inclusive în Republica Moldova pentru anii 2024-2027 nu prevede
astfel de măsuri pentru instituțiile de învățământ superior.
– Măsurile de accesibilizare fizică a instituțiilor de învățământ superior sunt insuficiente. Gradul de
accesibilitatea fizică fiind extrem de redus, ceea ce constituie un impediment major pentru accesul
persoanelor cu dizabilități la studii universitare.
– Lipsesc programe comprehensive de suport. Măsurile oferite au rămas învechite și se rezumă la
nivelul: căminelor gratuite, burse sociale. Deși acestea sunt binevenite, ele sunt bazate pe ”modelul
de caritate” și ”modelul medical”, și nu sunt suficiente pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități
în instituții de învățământ.
– Paginile web a universităților evaluate nu corespund cerințelor minime de accesibilitate WACG 2.

Alte recomandări pot fi văzut în raport.

Articole asemănătoare

Back to top button