fbpx

Usatîi, Țîrdea și Dodon, „campioni” la discurs de ură în campania prezidențială. Promo-Lex a înregistrat un număr record de cazuri

Aproape 450 de cazuri de discurs de ură au fost înregistrate în campania electorală pentru prezidențiale. Conform Promo-Lex, cifra este de 2,3 ori mai mare decât cea din 2019, când în cadrul alegerilor locale și parlamentare au fost 190 de situații de acest gen.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Potrivit datelor asociației, în perioada electorală, cei mai afectați de discurs de ură și instigare la discriminare au fost concurenții electorali și susținătorii acestora, politicienii și membrii partidelor politice – 371 de cazuri, urmați de femei – 65 de cazuri, persoanele cu dizabilități – 57 de cazuri și persoanele LGBTI – 29 de cazuri.

În același timp, concurenții electorali și politicienii au utilizat discursul de ură și au instigat la discriminare, se arată în raport. „Campioni” în rândul politicienilor au fost Renato Usatîi – 152 de cazuri, Bogdan Țîrdea – 25 de cazuri (înainte lui se poziționează activistul Fiodor Ghelici) și Igor Dodon – 23 de cazuri. În același timp, cei mai afectați concurenți electorali au fost președinte Igor Dodon – 112 cazuri și Maia Sandu – 80 de cazuri.

Conform investigației, discursul de ură a fost utilizat și de unionistul Vlad Bilețchi, liderul Platformei DA – Andrei Năstase, fostul premier Vlad Filat, ex-președintele Vladimir Voronin, fostul primar al capitalei Dorin Chirtoacă și deputata Maria Ciobanu.

Conform rezultatelor monitorizării, mass-media online rămâne principala sursă de răspândire a discursului de ură și instigare la discriminare. Conform Promo-Lex, cele 448 de cazuri identificate în context electoral au fost răspândite de 219 surse, dintre care cele mai multe sunt online.

„Datele confirmă faptul că dinamica acestui tip de discurs crește în intensitate în perioada pre electorală și descrește odată cu încheierea acesteia. Pe de o parte, concurenții electorali și politicienii ar fi bine să țină cont de responsabilitatea pe care o au pentru retorica bazată pe prejudecăți care favorizează diverse cazuri de discriminare, homofobie, inegalitate, iar pe de altă parte, autoritățile publice trebuie să întreprindă măsurile necesare pentru a asigura prevenirea discursului de ură și instigare la discriminare în campaniile electorale, atât în spațiul public, cât și pe platformele TV, radio și online”, afirmă autoarea raportului, Irina Corobcenco.

Raportul a fost realizat de către Asociația Promo-Lex în cadrul proiectului „Consolidarea unei platforme de dezvoltare a activismului și educației de drepturile omului în Republica Moldova – etapa a IV-a”. Acesta este implementat cu suportul financiar al Departamentului Justiție și Drepturile Omului al Fundației Soros Moldova.

Urmărește cele mai importante noutăți și pe canalul de Telegram ZUGO.

Articole asemănătoare

Back to top button