fbpx

foto | Vinul și arta contemporană. Cum a reușit o vinărie din R. Moldova să se dezvolte cu ajutorul finanțării europene

Prima vinărie urbană din Moldova. Este primul lucru pe care trebuie să-l cunoaștem despre Atu Winery. A fost fondată în anul 2016 de către soții Victor Vutcărău și Vlada Balica. Pe lângă joburile de bază pe care le au, cuplul a descoperit această pasiune – 17 hectare de struguri, care an de an se transformă într-un vin veritabil, autohton. Au putut face față acestei provocări și datorită fondurilor și proiectelor europene, care i-au ghidat în tot ce înseamnă export și ajutor pentru a supraviețui mai ales în prima perioadă.

Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

Nemaifăcând vin până atunci și experimentând continuu, au pregătit câteva tipuri de vin, pe care Vlada le-a trimis la concursuri internaționale. Astfel, a putut înțelege cât de reușite sunt.

A fost o perioadă destul de stresantă. Ne pare bine că practic din al doilea an am început să facem exporturi. Vinurile au fost apreciate la concursuri internaționale, ceea ce pentru noi era Wow. Nefiind din domeniu, nemaifăcând vin până atunci, trimiteam vinul pe ascuns. Soțul spunea să nu trimit pentru că sută la sută n-o să luăm nicio medalie și doar o să ne întristăm. Eu trimiteam fără etichetă, voiam doar să-mi fac mie o părere, pentru că, de obicei, pe piața locală ești criticat nefiind specialist. Când am primit primele medalii de argint, de aur, pentru noi a fost ca și cum copilul nostru a primit nota zece la examen”, povesteşte Vlada Balica.

Foto: ZUGO

După spusele fondatorilor, este complicat să rezişti. Trebuie să mai lucrăm la tot ce înseamnă branding de țară. Micii producători trebuie să meargă în țări străine pentru a explica şi demonstra de ce vinurile moldoveneşti sunt la fel de bune sau poate mai bune ca cele din Spania sau Franța, de exemplu.

Pentru a face acest lucru mai uşor, noi am mers pe o direcție care este fără greş şi anume direcția soiurilor autohtone. Noi nu mergem în Franța cu un Cabernet Sauvignon, produs în Moldova. Noi mergem cu Viorica, cu soiuri chiar unice pentru vinăria noastră, Codrinschii, spre exemplu, noi mergem cu o Fetească Neagră şi atunci, noi argumentăm calitatea şi autenticitatea vinurilor noastre”, spune Vlada.

„The best of you is inside you!”

Au gândit ceva mai special şi diferit în tot ce înseamnă concept, idee şi mesaj. Atunci când trebuia să elaboreze etichetele, şi-au dorit ceva diferit, care să ofere un mesaj ascuns pentru consumatorii săi.

Atu din română înseamnă punctul tău forte, ceea ce te caracterizează de alții. Foarte mult ne-am gândit la această idee, vinurile erau deja îmbuteliate de nouă luni şi noi nu mai găseam denumirea. Am vrut să reprezint grafic ATU-ul acesta, care este în interiorul nostru şi care noi toți îl exteriorizăm prin ceva. Așa ne-a venit ideea ca şi cum florile ar ieşi din interiorul unei doamne, că atu-ul ei este un buchet floral pentru că florile reprezintă etalonul frumuseții. Puteți observa că buchetul floral diferă în funcție de vin, de notele și culoarea acestuia.

Foto: ZUGO

Fiecare vin îşi are „haina” sa. Producătorii ambalează sticlele manual, cu multă grijă. Dacă „Viorica” va avea pe etichetă flori de câmp, mai colorate, ca albăstrelele, de exemplu, atunci vinul „Codrinschii/ Saperavi” va fi reprezentat de un buchet solid, cu note de violet. În așa fel, poți citi din start ce vin conține această sticlă”, mai spune Vlada Balica.

Vinăria a făcut față datorită granturilor europene

Din al doilea an de activitate, mai exact în 2017, familia Vutcărău a aplicat la granturi internaționale. În așa fel, au reușit să-și acopere 30% din cheltuielile pe care le aveau la acea vreme. Guvernul Suediei, prin intermediul celor de la USAID, i-au ajutat mult în tot ce înseamnă bani pentru două butoaie de inox, tehnologi internaționali, care veneau în Republica Moldova și i-au ghidat practic timp de un an. Datorită acestor proiecte, vinăria a făcut față, iar acum vinurile ATU le găsești nu doar în R. Moldova.

„Avem piețe europene ca Olanda și România, unde stabil exportăm vinul nostru. La fel, vinul nostru călătorește în Japonia și Canada. Putem crește mai mult, dar mai avem de lucrat la aspectul de branding de țară, cum am mai menționat”

Ne bucurăm că am reușit să facem exporturi din al doilea an de existentă. Nu ne-am așteptat că vom avea atâția doritori de a ne vizita vinăria. Veneau turiști și ne rugau să punem doar o masă și câteva scaune, pentru ca ei să poată veni și încerca vinul. La fel, datorită fondurilor europene, am amenajat o sală de degustații”, povestește Vlada Balica.

Foto: ZUGO

Victor și Vlada sunt un exemplu pentru cei care nu cred în forțele proprii. Au început totul de la zero, au experimentat până le-a ieșit ceea ce și-au dorit. Chiar dacă este o vinărie de mică, în esență, fac lucruri mari.

Articole asemănătoare

Back to top button