fbpx

Veste bună pentru transportatorii moldoveni de mărfuri. Vor putea circula pe teritoriul UE fără autorizații

Transportatorii moldoveni de mărfuri vor putea circula pe teritoriul Uniunii Europene fără autorizații. Măsura este prevăzută în Acordul de liberalizare a transportului de mărfuri cu UE, semnat miercuri, 29 iunie, de viceprim-ministrul Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, și Christophe Bechu, ministru delegat din partea Președinţiei franceze.

Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

„Sunt mândru de decizia care a fost luată astăzi și care va aduce beneficii tuturor. Dragi transportatori, acum aveți posibilitatea să efectuați operațiuni de transport prin UE pentru exporturile moldovenești fără autorizații de transport rutier. Și puteți să vă încheiați în continuare contractele de furnizare de mărfuri, în special a produselor agricole, prin utilizarea rutelor alternative pe teritoriul Uniunii Europene. Aveți cale liberă în UE! Aveți libertate, costuri mai mici și beneficiați direct de apropierea noastră de UE!”, a declarat Andrei Spînu după semnarea acordului.

Acordul a fost încheiat pe un termen determinat, până la 31 martie 2023, cu posibilitatea de a fi prelungit.

La ceremonia de deschidere a evenimentului, Andrei Spînu a avut o întrevedere cu Adina Vălean, comisar european pe transporturi, și a semnat cu ministrul Transporturilor din Ucraina, Oleksandr Kubrakov, o scrisoare comună pentru Comisia Europeană pentru dezvoltarea:

• coridorului rutier pe direcția Jytomyr – Berdiciv – Vinnytsia – Nemyriv – Soroca – Râșcani. Dezvoltarea acestui traseu, în special, includerea lui în harta TEN-T și construirea unui pod de frontieră peste râul Nistru vor rezolva problemele logistice și vor crea condiții adecvate de siguranță pentru transportul și schimbul de mărfuri cu Uniunea Europeană;

• rețelei de drumuri a Republicii Moldova cu rețeaua de autostrăzi din România, prin construirea podului rutier Ungheni (România) – Ungheni (Moldova) peste râul Prut, ca o continuare a autostrăzii A8 Târgul-Mureș – Iași – Ungheni, care va deschide o mare oportunitate de extindere a acestei construcții la Chișinău și Odesa.În cadrul panelului de discuții vicepremierul a vorbit despre provocările, dar și prioritățile sectorului transporturilor, în special în contextul crizei de securitate la frontieră.

Astfel, ministrul s-a referit la faptul că a crescut timpul de livrare a mărfurilor, iar ca rezultat și costul de transportare a acestor servicii, lanțurile logistice s-au reorientat spre alte tipuri de transport, a crescut traficul în punctele de trecere a frontierei, a fost redus accesul spre unele piețe clasice pentru producătorii din Republica Moldova, ceea ce a afectat creșterea economică.

Printre priorități ministru a menționat pe domeniul transport rutier – reconstrucția/reabilitarea podurilor rutiere de frontieră peste râul Prut: Cahul-Oancea, Sculeni-Sculeni, dar și construcția unui nou pod la frontiera Leușeni-Albița, achiziționarea unui laborator pentru verificarea parametrilor tehnici necesari pentru transportul mărfurilor perisabile/ușor modificabile și certificarea autovehiculelor, asigurarea controlului siguranței rutiere.

Ceea ce ține de transport feroviar, a fost accentuată dezvoltarea infrastructurii feroviare a materialului rulant etc. Referitor la transportul naval, ministru a accentuat necesitatea stringentă de relansare a circulației navale pe râul Prut, fiind nevoie de dezvoltarea cheiurilor prin reabilitarea infrastructurii terestre, amenajarea locurilor speciale de acostare, procurarea unităților plutitoare, dar și a remorcherelor portuare.

Tot miercuri, ministrul a semnat alături de alte țări (Austria, Germania Croația, Bulgaria, Cehia, România, Bosnia și Herțegovina, Slovacia, Serbia, Ucraina) și Concluziile privind reabilitarea și întreținerea eficientă a infrastructurii de căi navigabile pe Dunăre și afluenții săi. Document care vine să sprijine durabil și eficient navigația pe Dunăre, reducerea barierelor administrative în navigația transfrontalieră a râului, dezvoltarea infrastructurii terestre, în special locurile de acostare.

Evenimentul „Connecting Europe Days 2022, Europe’s mobility flagship” reunește oficiali de rang înalt din UE, reprezentanți ai societății civile și a instituțiilor europene, pentru a discuta modalități de consolidare și modernizare a rețelei europene de transport, reducând în același timp emisiile și consolidând legăturile cu țările vecine.

Articole asemănătoare

Back to top button