fbpx

Petroliștii reacționează imediat pentru a scumpi carburanții, dar nu se grăbesc la ieftiniri. Cauzele majorării prețurilor la combustibil

Petroliștii au o mare viteză de reacție atunci când trebuie să majoreze prețurile la combustibil, însă nu se grăbesc să reducă prețurile atunci când e cazul s-o facă. Este una dintre concluziile la care a ajuns Consiliul Concurenței într-un raport privind problema recentelor majorări a prețurilor plafon a carburanților.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) și Consiliul Concurenței au prezentat, miercuri, în cadrul audierilor la Comisia economie, buget și finanțe, informări la acest subiect. Inițiativa de organizare a audierilor a fost lansată ca urmare a creșterii prețurilor la produsele petroliere, care s-ar fi produs în mod concertat.

Cauzele majorării prețului la carburanți

Potrivit informării prezentate de ANRE, în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021 componenta costului mediu de procurare a produselor petroliere a suferit modificări esențiale. Doi factori au stat la baza majorării, potrivit Agenției: prețul de import și aplicarea noilor cote ale accizei, începând cu 1 ianuarie 2021.

În același timp, potrivit Consiliului Concurenței, argumentele de majorare invocate de operatorii petrolieri se referă, în special, la majorarea cotei de accize. Însă analiza efectuată de Consiliu arată că componenta principală pe care este realizată modificarea de prețuri este bariera rentabilității.

„Analiza evoluției prețului de panou în raport cu cotațiile internaționale la combustibil indică asupra faptului că operatorii petrolieri acționează aproape imediat la creșterea cotațiilor, precum și transpun cu întârzieri de durată scăderile la preț”, se arată în raportul Consiliului Concurenței.

Mai mult, Consiliul menționează „structura concentrată a pieței de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, precum și existența interconexiunii economice importante”.

Cum explică petroliștii majorarea prețurilor

Directorul SRL „Lukoil Moldova”, Feiruz Isaev, a explicat majorarea prețului, în principal, prin reducerea semnificativă a volumului de vânzări, suportată de agenții economici din domeniu ca urmare a crizei pandemice, începând cu martie 2020. Directorul întreprinderii a menționat că prețul la carburanți în Republica Moldova este mai mic decât pe alte piețe vecine.

Feiruz Isaev a ținut să sublinieze că pentru stabilitate în domeniu este foarte importantă existența unui cadru normativ stabil.

Directorul general „Tirex Petrol” SA, Alec Ignat, a invocat și alte cauze ale creșterii prețurilor la carburanți, printre care creșterea cursului valutar, majorarea fondului salarial al companiei în anul trecut.

Alec Ignat s-a pronunțat „pentru o colaborare sinceră și constructivă dintre stat și business, lipsit de populism și bazat pe realități și pe necesitățile cetățenilor”.

Comisia economie, buget și finanțe a luat act de informările prezentate, urmând să vină cu propuneri privind acțiunile de mai departe.

Potrivit unui comunicat al Parlamentului, a fost lansată inițiativa privind crearea unui grup mixt de lucru care să elaboreze un proiect de remediere a situației pe piața respectivă. Scopul final urmărit este perfecționarea mediului concurențial pe o piață de importanță strategică pentru toate sferele de activitate.

Potrivit datelor ANRE, 3 companii în 2020 au deținut 97,2% din cantitatea totală de importuri ale benzinei, 2 companii – 75% din importul motorinei, 5 companii – 83,3 la sută din toată cantitatea de gaze lichefiate importate.

Urmărește cele mai importante noutăți și pe canalul de Telegram ZUGO.

Articole asemănătoare

Back to top button