Premiul Nobel pentru Medicină 2022: Descoperirea făcută de Svante Paabo

Svante Paabo câștigă prestigiosul premiu pentru descoperirile sale despre evoluția umană.

Omul de știință suedez Svante Paabo a câștigat Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină în 2022 pentru descoperirile sale „referitor la genomul homininilor dispăruți și a evoluției umane”, a spus organismul care a acordat premiul.

„Prin cercetările sale, Svante Paabo a realizat ceva aparent imposibil: secvențierea genomului Neanderthal, o rudă dispărută a oamenilor de astăzi. El a făcut, de asemenea, descoperirea senzațională a unui hominid necunoscut anterior, Denisova”, a declarat comisia Nobel.

Juriul a subliniat că Paabo, directorul departamentului de genetică de la Institutul Max Planck pentru Antropologie Evolutivă, a descoperit, de asemenea, că transferul de gene a avut loc de la acești hominizi acum dispăruți la Homo sapiens în urma migrației din Africa în urmă cu aproximativ 70.000 de ani.

Acest flux străvechi de gene către oamenii de astăzi are relevanță fiziologică astăzi, de exemplu, „afectând modul în care sistemul nostru imunitar reacționează la infecții”, a spus juriul, citat de playtech.ro.

Mai mult, pacienții cu COVID-19 cu un fragment de ADN de Neanderthal prezintă un risc mai mare de complicații severe ale bolii, a raportat Paabo într-un studiu din 2020.

„Omenirea a fost interesată de originile noastre pentru totdeauna, iar Svante Praabo a reușit să rezolve o parte din acest puzzle pentru noi, secvenționând genomul unora dintre rudele noastre cele mai apropiate – Neanderthalienii și Denisova” , a declarat Juleen Zierath, de la Comitetul Nobel.

„Acum înțelegem mai bine ce ne face unici”

Premiul, probabil printre cele mai prestigioase din lumea științifică, este acordat de Institutul Karolinska al Adunării Nobel a Suediei și valorează 10 milioane de coroane suedeze.

Thomas Perlmann, secretarul Comitetului Nobel pentru Fiziologie sau Medicină, care l-a sunat pe Paabo cu vestea victoriei sale, a spus că bărbatul în vârstă de 67 de ani a fost „depășit” și „fără cuvinte”.

„A întrebat dacă poate să-i spună cuiva și a întrebat dacă poate să-i spună soției și i-am spus că este în regulă. A fost incredibil de încântat de acest premiu”, a adăugat Perlmann.

Anul trecut, premiul a revenit perechii americane David Julius și Ardem Patapoutian pentru descoperirile privind receptorii pentru temperatură și atingere, care au fost utilizați pentru a dezvolta tratamente pentru o gamă largă de boli și afecțiuni, inclusiv durerea cronică.

Anunțul de luni este primul din lotul de premii din acest an. Acestea vor fi urmate de mult așteptatele premii pentru Literatură și Pace.

Printre cei favorizați pentru a câștiga Premiul pentru Pace se numără Curtea Penală Internațională, liderul opoziției ruse întemnițat Alexey Navalny și activista suedeză pentru schimbările climatice Greta Thunberg.

Câștigătorul Premiului pentru Economie va fi anunțat luni, 10 octombrie.