fbpx

Includerea taxei de drum în prețul la combustibil va aduce mai multă echitate și va reduce eschivarea de la plată, consideră IPRE

Propunerea autorităților de majorare a accizei la produsele petroliere și renunțarea, în schimb, la taxa pentru folosirea drumurilor, este una oportună – consideră cei de la Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), care și-au publicat opinia la acest subiect. Se întâmplă după ce Ministerul Finanțelor a publicat documentul cu propunerile de măsuri fiscale și vamale pentru anul 2021, în care se regăsește această inițiativă.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

„În primul rând, schimbarea va reduce eschivarea de la plata acestui impozit. Conform rapoartelor prezentate de către Agenția Transport Auto, în medie, doar 60% din numărul total de mijloace de transport înregistrate trec anual inspecția tehnică periodică și achită taxa rutieră. Iar în al doilea rând, această modificare va aduce mai multă echitate între șoferi”, se arată în opinia IPRE.

„Din documentul propus spre consultare nu este însă clar dacă taxa rutieră va fi distribuită asupra tuturor produselor petroliere și gazelor naturale sau nu. La momentul actual se face referință doar la cantitatea de benzină și motorină importată, fără a specifica și cantitatea de gaz lichefiat consumat în anul 2019. Recomandăm ca, în varianta finală, taxa rutieră să fie inclusă și pentru propan/metan, în condițiile în care un număr semnificativ de autoturisme utilizează aceste tipuri de produse. Acest tip de produse este utilizat în mod special de șoferii care circulă foarte mult, precum sunt prestatorii de servicii de taxi”, argumentează IPRE.

Potrivit asociației, urmează a fi clarificată modalitatea de distribuție a taxei rutiere, dat fiind distribuția actuală de 50% către Fond și 50% către autoritățile publice locale.

„Odată ce achiziția va avea loc la punctele de vânzare, inclusiv en gros, unele regiuni ale țării ar putea recepționa sume mai mici pentru întreținerea drumurilor, având în același timp aceeași sarcină de uzare a drumurilor publice. În special, atenționăm asupra riscurilor de distribuție disproporționată datorate de punctele de vânzare en-gros și cele aflate la periferia unităților administrativ teritoriale”, se mai arată în opinia IPRE.

ZUGO precizează că, în prezent, taxa rutieră este stabilită în funcție de capacitatea motorului, masa și numărul de pasageri.

Argumentele Ministerului Finanțelor

Dezavantajul sistemului actual, potrivit Ministerului Finanțelor, constă în lipsa unei legături strânse între gradul de utilizare a infrastructurii drumurilor și mărimea taxei rutiere.

Astfel, autoritatea propune schimbarea mecanismului de achitare a taxei pentru drumuri pentru vehiculele înmatriculate în Republica Moldova prin excluderea acesteia, concomitent cu majorarea accizei la produsele petroliere.

„Mărimea taxei rutiere suportată de către contribuabil va fi direct proporțională cu cantitatea de produse petroliere consumată”, susține Ministerul Finanțelor, care menționează că măsura are ca scop impozitarea proporțională a cetățenilor care folosesc drumurile, în funcție de cât parcurge fiecare cetățean în parte, astfel, fiind implementat un mecanism echitabil de impozitare a posesorilor de mijloace de transport înmatriculate în Republica Moldova.

Documentul cu propunerile de măsuri fiscale și vamale pentru anului 2021 se află la etapa de consultare publică.

În anul 2019, în Republica Moldova au fost importate 221 de milioane de litri de benzină și 706 milioane de litri de motorină.

De asemenea, au fost încasate 938 de milioane de lei din taxa rutieră (pentru mijloacele de transport înmatriculate și neînmatriculate).

Articole asemănătoare

Back to top button