fbpx

analiză | Televiziunile rusești de stat, transformate în mașini de propagandă. Jurnaliștii explică populației de ce trebuie să accepte un eventual război nuclear

The Times a analizat programele televiziunilor de stat ruse, ajungând la concluzia că acestea s-au transformat în simple instrumente de propagandă ale Kremlinului care vorbesc despre cum rușii trebuie să accepte un eventual război nuclear pornit de Vladimir Putin, scrie g4media.ro.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.
Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

Analiza Times

Era doar o seară ca oricare alta la televiziunea de stat rusă când Margarita Simonyan, șefa postului media RT, susținut de Kremlin, a declarat cu dezinvoltură că, dacă președintele Vladimir Putin ar decide că este necesar un război nuclear cu NATO, ea l-ar accepta. „Este ceea ce este”, a spus ea.

„Există două căi posibile”, a adăugat Simonyan, în vârstă de 42 de ani, citând un analist politic neidentificat. „Fie pierdem în Ucraina, fie începe un al treilea război mondial. Cunoscându-ne pe noi și pe liderul nostru, Vladimir Vladimirovici Putin, nu există nicio șansă ca noi să renunțăm”. Gazda emisiunii de actualități a intervenit cu un citat vechi al lui Putin despre un potențial război nuclear cu Occidentul, spunând: „Nu, nu, nu: „Noi ne vom duce în ceruri, iar ei vor crăpa pur și simplu”. Simonyan, care are trei copii mici, a dat din cap înțelept și a spus: „Oricum, vom muri cu toții cândva”.

De când Putin și-a lansat invazia neprovocată a Ucrainei la 24 februarie, undele de emisie ale principalelor posturi de televiziune din Rusia au fost epurate de aproape toate emisiunile de divertisment. De la 9 dimineața până la 3 dimineața, pe Channel One, postul de televiziune principal, telespectatorii sunt bombardați cu 16 ore de știri, expuneri ale „falsurilor” occidentale despre invazia Rusiei și talk-show-uri politice cu experți favorabili Kremlinului. Singura pauză este pentru un scurt program pe teme de sănătate și un serial de teatru despre crearea bombei atomice. Imaginea este similară și la Rossiya 1, celălalt canal principal de televiziune de stat.

Supranumită „cutia zombi” de către criticii Kremlinului, televiziunea de stat rusă este una dintre cele mai puternice arme ale lui Putin în contextul escaladării conflictului cu Ucraina și aliații săi din NATO. Chiar și o oră petrecută urmărind emisiunile sale pline de ură și orwelliene, în care criticii Kremlinului sunt etichetați în mod obișnuit drept „gunoaie” și „trădători”, este o experiență dezorientantă și tulburătoare.

„Scopul operațiunii speciale a Rusiei în Ucraina este de a preveni un război global. Acțiunile Rusiei sunt, în esență, anti-război”, a declarat Dmitri Kiselyov, în vârstă de 68 de ani, principalul propagandist al Kremlinului și gazda unei emisiuni influente de duminică seara despre actualități. Odată, el a informat cu mândrie telespectatorii că Rusia este singura țară care ar putea reduce Statele Unite la „cenușă radioactivă”, iar în 2013 le-a spus jurnaliștilor care lucrează în subordinea sa că „perioada jurnalismului imparțial s-a încheiat: obiectivitatea este un mit”.

Nimeni nu a luat acest sfat la inimă mai mult decât Simonyan, care se referă în mod obișnuit la Putin ca fiind „șeful”. Ea a fost numită redactor-șef al RT în 2005, când avea doar 25 de ani. În primii săi ani, canalul a atras puțină atenție internațională, iar propaganda deschisă a fost relativ rară. Toate acestea s-au schimbat în 2008, după scurtul război al Rusiei cu Georgia vecină, când RT a primit un rol cheie în ceea ce Kremlinul numește „războiul informațional” cu țările occidentale. De asemenea, ea scrie scenarii pentru o emisiune de „satiră politică” care a prezentat o parodie rasistă a președintelui Barack Obama, realizată de o actriță îmbrăcată în negru. În prezent, Simonyan este o participantă obișnuită la emisiunile de actualitate, unde a acuzat cu lacrimi în ochi „naziștii” ucraineni că vor să „scoată ochii” copiilor ruși și că națiunea ucraineană sfidătoare este cuprinsă de o „nebunie colectivă”.

Un alt agent de propagandă de top al Kremlinului este Olga Skabeyeva, gazda emisiunii de actualități 60 Minutes de pe Rossiya 1. De la începutul războiului, durata emisiunii sale zilnice a fost extinsă la 90 de minute (dar nu a fost redenumită). Cu o prezență pe ecran care se situează undeva între Hannibal Lecter și Vrăjitoarea cea rea din Vest, Skabeyeva, care a fost supranumită „păpușa de fier” a lui Putin, este, fără îndoială, cel mai mare șoim al televiziunii de stat. Numai în ultima săptămână, ea a cerut Rusiei să desfășoare o operațiune specială pentru a „demilitariza” NATO și a declarat: „Dumnezeu este cu noi. Iar cu Ucraina – diavolul”. Când Evgheni Popov, soțul și co-prezentatorul ei, a avertizat că nu va mai rămâne nimeni în viață pe planetă după un război nuclear, Skabeyeva, în vârstă de 37 de ani, a zâmbit și a spus: „Vom începe de la zero”.

Trei sferturi dintre ruși se informează despre război de la televizor, potrivit unui studiu independent recent. Li se spune că armata rusă folosește „lovituri de precizie” pentru a „elibera” orașele și localitățile ucrainene de la „batalioanele naționaliste”. Rapoartele privind atrocitățile comise de soldații ruși în orașe precum Bucea sunt descrise ca fiind un complot occidental rău intenționat pentru a discredita Kremlinul.

Rata de aprobare a lui Putin în rândul rușilor a crescut de la 69% la 82% de când a început invazia, potrivit Centrului Levada, o organizație independentă de sondaje și cercetare. Însă același institut de sondaje a constatat că mai puțin de unul din cinci ruși crede că toți locuitorii țării au răspuns întotdeauna sincer atunci când au fost întrebați despre Putin.

Recent, Kremlinul și-a mărit cheltuielile pentru mass-media de stat de peste trei ori, ajungând la 17,4 miliarde de ruble (194 de milioane de lire sterline) pentru primele trei luni ale anului. Căutarea unor surse alternative de informații a devenit mai dificilă de când ultimele instituții media independente din Rusia au fost închise la scurt timp după ce Putin a ordonat intrarea trupelor în Ucraina. Zeci de jurnaliști de opoziție au fost forțați să părăsească țara sau riscă până la 15 ani de închisoare, în conformitate cu o nouă lege care interzice „informațiile false” despre război. Kremlinul a interzis, de asemenea, site-urile străine de socializare, precum Facebook și Twitter.

„Controlul mass-media este cheia”, a declarat Masha Borzunova, care a găzduit o emisiune intitulată Fake News, care dezmințea propaganda Kremlinului, la canalul online independent TV Dozhd înainte de închiderea acestuia în martie. „Este mai ușor acum pentru televiziunea de stat să își construiască propria realitate și să îi plaseze pe ruși în interiorul acesteia.”

Vladimir Solovyov, care de obicei poartă în direct un costum Mao complet negru, este gazda propriului său talk-show despre afaceri politice și prezintă, de asemenea, un program săptămânal dedicat fiecărei mișcări și declarații a lui Putin. Înainte de război, el a salutat „abilitățile de arte marțiale” ale lui Putin atunci când acesta a întins o mână pentru a opri un creion să se rostogolească de pe biroul prezidențial. Mai recent, el a spus că Rusia este serioasă în privința avertismentelor sale nucleare. „[Putin] nu blufează niciodată”, a declarat Solovyov, în vârstă de 58 de ani.

Unii analiști suspectează că retorica sângeroasă a televiziunii de stat ar putea fi destinată atât pentru o audiență internațională, cât și pentru consumul intern. Cu toate acestea, deși nu este clar ce influență are vitriolul cotidian asupra factorilor de decizie politică străini, mulți ruși au raportat schimbări îngrijorătoare în cazul membrilor de familie dependenți de propaganda Kremlinului. Persoanele mai în vârstă sunt mai susceptibile de a fi consumatori mai entuziaști, creând falii între generații.

„Tatăl meu se uită la televiziunea de stat toată ziua de când a început războiul și cu siguranță a devenit mai agresiv”, a declarat Irina, o femeie din centrul Rusiei. „L-am întrebat dacă am putea să îl oprim puțin și a explodat pur și simplu. A început să mă înjure, folosind cuvinte pe care nu le mai auzisem de la el până atunci”.

Săptămâna trecută, la Moscova, un tată și-a denunțat propria fiică după ce aceasta a postat mesaje împotriva războiului pe rețelele de socializare, în timp ce alții au refuzat să își creadă rudele din Ucraina atunci când acestea le-au spus că sunt atacate de armata rusă.

Prezentatorii de top ai televiziunii lui Putin au fost cu toții bine recompensați pentru serviciile lor, cu salarii și alte beneficii în valoare de milioane de lire sterline pe an. Se pare că Skabeyeva și soțul ei dețin proprietăți de lux în Moscova, în timp ce Solovyov a fost privat recent de o vilă lângă lacul Como din Italia, după ce el și colegii săi șefi de propagandă au fost sancționați de Uniunea Europeană. Cu toate acestea, nimeni nu este pe deplin sigur dacă aceștia sunt credincioși adevărați sau cinici dispuși să debiteze minciunile Kremlinului în schimbul unui sac plin de ruble.

„Cred că unii dintre ei cred cu siguranță, dar există nuanțe”, a declarat Borzunova. „Ei cu siguranță nu trăiesc într-un vid informațional. Ei nu pot să nu știe că, de exemplu, civilii [ucraineni] mor în timpul bombardamentelor. Dar atunci când ești în sistem de atât de mult timp și lucrezi pentru el, înveți să negociezi cu tine însuți, să te adaptezi la el. Pentru unii, pur și simplu nu mai există cale de întoarcere. Iar pentru unii, „scopul justifică mijloacele”.

Articole asemănătoare

Back to top button