fbpx

O companie petrolieră conectată la fiul lui Pînzari va încasa circa 3 milioane de lei pentru depozitarea și distribuția motorinei donate de România

O companie petrolieră conectată la fiul fostului ministru democrat al Apărării, Alexandru Pînzari, va încasa aproape 3 milioane de lei pentru depozitarea și distribuția motorinei donate de România. Firma a obținut contractul în urma unor negocieri directe simulate, scrie RISE Moldova. Inițial, drept punct de livrare a motorinei a fost stabilit orașul Chișinău, dar, în cele din urmă, a ajuns să fie depozitată în extremitatea nordică a țării, la 250 de kilometri distanță de capitală. Și asta în condițiile în care aproape jumătate dintre beneficiari sunt producători agricoli din raioanele de sud.

În Ocnița, un orășel din extremitatea nordică a Republicii Moldova, are loc ceremonia de recepţie a primului lot din donația de 6 000 de tone de motorină oferită de România pentru agricultorii afectați de seceta din anul trecut.

Prezent la eveniment, Daniel Ioniţă, ambasadorul României, ţine să-şi exprime speranţa că „această motorină de foarte înaltă calitate va fi distribuită în mod transparent și echitabil către toți cei în drept”. „Vom urmări și noi atent tot acest proces de distribuție”, accentuează diplomatul.

Ion Perju, ministrul în exercițiu al Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului se grăbește să-l asigure „că fiecare litru de motorină donată de partea română va ajunge la cei care au suferit cel mai mult”, fiind vorba de circa 3 500 de producători agricultori, „în special din raioanele de sud ale țării”.

Despre faptul că autoritățile de la București aveau în calcul sprijinirea agricultorilor din Republica Moldova prin acordarea, ca ajutor extern, a unei cantități de motorină de aproximativ 6.000 de tone, a anunțat, încă la finele anului trecut, Klaus Iohannis, președintele României, în timpul unei vizite oficiale la Chișinău.

Practic o lună mai târziu, la 3 februarie 2021, Guvernul de la București a aprobat o hotărâre privind scoaterea din rezervele de stat și acordarea ajutorului umanitar extern constând în 6.000 tone de motorină, în valoare de 18,3 milioane de lei românești (circa 78 de milioane de lei moldovenești, la cursul din acea zi – n.r.).

Hotărârea stipulează că predarea motorinei se va realiza la Chișinău, iar „cheltuielile pentru intervenția operativă privind transportul intern și extern, precum și orice alte cheltuieli ocazionate de îndeplinirea acțiunii de livrare a produsului”, va fi suportată de partea română.

De la decizia Guvernului de la București a trebuit să mai treacă o lună până când și Executivul de la Chişinău a adoptat o hotărâre cu privire la ajutorul umanitar acordat de către România. Astfel, autoritatea responsabilă de recepționarea, depozitarea, păstrarea, evidența și distribuirea motorinei a fost desemnată Agenția Rezerve Materiale (ARM) din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Anunțul ARM, înaintea deciziei Guvernului

 

Primele semne de întrebare referitor la modul în care autoritățile s-au pregătit de recepționarea motorinei apar chiar de la început. Astfel, deşi Guvernul a decis abia pe 11 martie 2021 să desemneze ARM responsabilă de acest ajutor umanitar şi să-i aloce banii necesari, instituţia a publicat încă pe 5 martie 2021 un anunţ prin care solicita, până pe 9 martie, ofertele de preţ la serviciile de recepţionare şi depozitare a celor 6.000 de tone de motorină.

Într-un răspuns oficial pentru RISE Moldova, ARM susţine că, „având în vedere termenul restrâns, Grupul de lucru privind achizițiile publice din cadrul Agenției Rezerve Materiale […] a decis […] de a aplica procedura de negocieri, fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare” la licitație.

Respectiv, instituția a solicitat oferte de preţ de la şapte companii petroliere, din care şase: Bemol Retail SRL, Rompetrol Moldova SA, Datario SRL, Lukoil Moldova SRL, Petrom Moldova SRL şi Naftatrans SRL „au comunicat că nu dispun de capacităţi pentru a recepţiona și depozita” o asemenea cantitate de motorină.

În Decizia de atribuire a contractului pentru depozitarea motorinei, descărcată de pe Registrul de Stat al Achiziţiilor Publice MTender, despre aceleași șase firme se menționează că acestea și-au depus ofertele, doar că toate au fost descalificate din același motiv – „nu poate recepționa cantitatea solicitată”. Respectiv, „în urma examinării și evaluării” singurei oferte care corespundea tuturor cerințelor, contractul a fost atribuit companiei Tirex Petrol SA.

Licitație fără oferte 

Informația prezentată de ARM nu își găsește confirmare în declarațiile companiilor invitate la licitație. Spre exemplu, reprezentanții companiei Petrom Moldova, unul dintre cei mai mari jucători de pe piață (parte a grupului austro-român OMV Petrom), susțin că nici măcar nu au ajuns să-și depună oferta. Asta după ce, la depunerea actelor pentru participare, pentru estimarea corectă a costului și a modalității de administrare, au solicitat informații suplimentare.

Petrom Moldova: Agenția Rezerve Materiale nu a revenit, însă, cu informația crucială, pentru estimarea calitativă, deci, prezentarea ofertei nu a mai fost posibilă”.

Alexei Prozorov, asociat și director financiar la Naftatrans, susține că firma sa a depus totuși oferta pentru licitația de prestare a serviciului de recepţionare și depozitare a celor 6.000 tone de motorină. Conform deciziei de atribuire a contractului, Naftatrans a ofertat 135 de lei per tonă (fără TVA), cu 21 de lei mai mult decât a propus Tirex Petrol.

Alexei PROZOROV: Am fost surprinşi [de decizia ARM], pentru că, în principiu, din punct de vedere teritorial, noi suntem mai bine amplasaţi: ne aflăm în centrul [Moldovei] şi puteam să distribuim mai uşor motorina, şi la nord, şi la sud. Pentru noi nu a fost clar din ce motive motorina a fost dusă la nordul ţării.

În decizia de atribuire a contractului se mai menționează că și Lukoil Moldova a participat la licitație, având cea mai scumpă ofertă – 150 de lei per tonă (fără TVA).  În același timp, Feyruz Isayev, administratorul Lukoil Moldova, ne-a declarat că firma pe care o reprezintă nu s-a implicat în această licitație, pentru că nu are capacitatea de a depozita o asemenea cantitate de motorină.

Practic același lucru ni l-au declarat și reprezentanții Bemol Retail.

Citește investigația integrală pe RISE.

Articole asemănătoare

Back to top button