Mai multe posturi TV din R. Moldova rămân fără publicitate pe fondul războiului din Ucraina. „Există riscul să o pierdem pe toată”
Criza de securitate din regiune afectează inclusiv piața publicitară din Republica Moldova. De la declanșarea conflictului în statul vecin, mai multe companii locale și străine și-au suspendat ori retras reclama de la unele televiziuni – una dintre cele mai importante surse de existență pentru furnizorii de servicii media. Reprezentanții posturilor afectate descriu în tonalități sumbre situația actuală în domeniu, dar speră că lucrurile se vor stabiliza, scrie media-azi.md.
Efectul direct asupra bugetelor de publicitate
Directorul comercial de la Jurnal TV, Alexandru Burac, confirmă că, începând cu declanșarea acțiunilor militare din Ucraina, mai multe companii locale și internaționale i-au anunțat că suspendă sau își retrag publicitatea. „Situația din regiune, a vecinilor noștri, ne-a afectat direct. Toată săptămâna am avut stopări, amânări de plasare și nu doar de la clienți internaționali, dar și de la cei locali. Sperăm să se remedieze situația. Toți spun că iau o pauză și monitorizează situația”, a spus Burac.
El a precizat că, în prezent, mai multe procese economice au „înghețat”, începând cu importul materiei prime, iar agenții economici din acest sector sunt în căutare de altă piață. „Toți așteaptă claritate privind situația din Ucraina. (…) Sperăm să fie pace”, a concluzionat Alexandru Burac.
„Promovarea războiului”, motiv de retragere a publicității de la un post TV
Și directoarea generală a TV8, Svetlana Buzu, a menționat pentru Media Azi că mai multe companii locale și una internațională i-au anunțat că-și retrag publicitatea. Dacă firmele mici întâmpină dificultăți din cauza imposibilității de a asigura transportarea mărfii, atunci cea străină susține că nu dorește să plaseze reclama la canalele „care promovează războiul”.
„Atâta timp cât produsele de import veneau din Ucraina și Rusia, vă dați seama că oamenii de afaceri nu pot miza să continue să facă publicitate la anumite produse. Ele sunt și la noi pe piață, iar una dintre ele și-a retras-o. Vorbim și de o companie internațională care, evident, produce o mare parte din bunuri la câteva fabrici din Rusia.
Mai întâi au retras toată publicitatea, după care au revenit peste patru zile și au retras-o doar de la Publika, TV8 și Jurnal TV, cu mesajul că nu vor să apară în calupuri de publicitate a televiziunilor care promovează războiul. Nu știu ce înseamnă promovează războiul, dar bineînțeles că noi, în contextul evenimentelor din Ucraina, nu o să arătăm concerte sau filme”, a spus Svetlana Buzu.
Ea nu a dezvăluit denumirea companiei, dar a precizat că este vorba de unul dintre cei mai mari furnizori de publicitate pe piața locală. Decizia agentului economic le afectează semnificativ activitatea: „Dacă situația se va agrava, riscăm să pierdem toată publicitatea”.
Echipa sa intenționa să reducă dependența financiară de la donatorii externi în acest an. Odată cu reducerea veniturilor din publicitate, acest fapt devine imposibil, ba mai mult, vor fi nevoiți să solicite mai mult suport. „În momentul în care, cu Doamne ajută, va fi pace în țară, acești clienți trebuie să revină”, se arată sigură managera.
Directorul vânzări Pro TV, Ghenadie Braghiș, de asemenea, constată „o reducere bruscă a numărului de comenzi de plasare de publicitate atât pe postul Pro TV, cât și pe portalul de știri protv.md”. „În condițiile în care situația tensionată din imediata apropiere a Republicii Moldova tinde să se agraveze, ne așteptăm la prăbușirea pieței publicității și reducerea drastică a veniturilor companiei noastre”, a comentat Ghenadie Braghiș.
Vor dispărea televiziuni locale?
Octavian Hanganu, directorul comercial al companiei Casa Media, care vinde publicitate inclusiv pentru postul Publika TV, spune că prognozele privind impactul războiului nu sunt deloc optimiste. Potrivit lui, piața publicitară deja a fost afectată în proporție de 10% după ce a intrat în vigoare proiectul de lege privind interzicerea difuzării publicității jocurilor de noroc, iar ulterior economia a avut de suferit și din cauza creșterii prețurilor la combustibil, ceea ce a afectat puterea de cumpărare a cetățenilor și agenților economici.
El explică cum mai exact evenimentele din Ucraina afectează segmentul publicitar din țara noastră. „Bunăoară, toate ceaiurile din Moldova – tot segmentul de ceaiuri e din Rusia, ceea ce înseamnă că, imediat, toate bugetele publicitare a ceaiurilor din Rusia, în cazul în care nu se restabilesc relațiile, dispar. Alte ceaiuri nu-s la moment și va dura până apar.
Un alt exempu, tot ce ține de cafea – totul e din Rusia și Ucraina. Maioneze și alte sosuri – din Rusia și Ucraina. Iarăși dispare. Tot ce ține de tehnica de uz casnic – Rusia. Chiar uzinele din Rusia le produc. Toate dispar”, a enumerat Hanganu.
„Dacă mai continuă o săptămână, putem să afirmăm că piața de publicitate o să dispară din Republica Moldova”, conchide el.
Hanganu remarcă și faptul că online-ul a fost primul domeniu afectat de evenimentele din țara vecină, inclusiv din cauza faptului că Facebook și Google au fost cenzurate și, ca efect, a dispărut monetizarea și s-a încetinit traficul, iar mai multe companii și-au retras publicitatea ca să nu se facă asocierea cu știrile negative.
Hanganu nu exclude și scenarii pesimiste, menționând că, în prezent, cetățenii nu se orientează la publicitate atunci când își fac cumpărăturile, dar la cele mai necesare lucruri:
„Acum nu e timp de publicitate și marketing. Dacă războiul o să continue, asta o să ducă la urmări foarte grave pentru economie și, respectiv, motorul economiei – publicitatea – o să dispară unul din primele, ceea ce va duce la dispariția televiziunilor locale. Vom rămâne cu cele internaționale”.