În ajun de alegeri, carburanții s-au scumpit: Ce prețuri afișează unele stații de alimentare
Prețurile la toate produsele petroliere au crescut în ajun de alegeri. De vină este creșterea în ultimele 10 zile a cotațiilor Platts și, respectiv, a combustibilului importat. Astfel de vineri, 9 iulie, prețurile la unele stații de alimentare cu combustibil au crescut cu 15-40 de bani pentru un litru.
Cel mai tare au crescut prețurile la gazul petrolier lichefiat: de la 11,30-11,35 lei la 11,70-11,75 lei pentru un litru sau cu circa 3,5%, scrie mold-street.
Benzina A 95 s-a scumpit cu 30 de bani, până la 20,35 de lei pentru un litru, iar motorina – cu 15 bani, până la 16,50 lei pentru un litru. De altfel, prețurile la benzină și motorină încă nu au revenit la nivelul de până la 1 iulie.
Scumpirea era inevitabilă în condițiile în care până și prețurile indicative, stabilite de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), au crescut de la începutul lunii iulie cu 1,5 – 6,5%.
Astfel, pe 9 iulie, ANRE a stabilit preţuri indicative de 12.815,78 lei pentru o tonă de benzină, cu 342 de lei mai scump decât erau la 1 iulie (12.473,43), de 10.779,95 lei pentru o tonă de motorină, cu 120 de lei mai scump decât era la 1 iulie (10.661,53 lei) și de 12.110,45 lei pentru o tonă de gaz petrolier lichefiat – cu 737 lei mai scump decât pe 1 iulie (11.373,3 lei).
Aceste valori nu includ însă accizele, TVA, taxele vamale etc., achitate de companii la bugetul de stat şi care constituie circa o treime din preţul final la pompă. La fel, nu includ nici marjele comerciale ce pot fi aplicate de companii. De notat că chiar și cu această majorare, prețurile la pompă nu ar fi suficiente să acopere toate
costurile companiilor, iar pe piață a apărut deja un defici de anumite tipuri de carburanți, inclusiv de motorină, exact în ajunul secerișului.
Politicienii dau vina pe companii, în timp ce petroliștii susțin că nu put lucra în pierdere, iar legea adoptată de Parlament și Metodologia de calculare a prețurilor, elaborată de ANRE, nu corespund realităților unei economii de piață.
Specialiştii avertizau că valorile indicative stabilite de ANRE în bază Metodologiei controversate, elaborate în baza unei legi proaste, ar putea avea ca efect apariţia unui deficit de carburanţi pe piaţă, ca urmare a faptului că firmele nu vor fi interesate să vândă carburanţi în pierdere.
Or, costurile stabilite de ANRE nu acoperă cheltuielile reale. Efectul ar putea fi distrugerea micilor
afaceri de pe piaţă, respectiv – monopolizarea ei.