fbpx

Andreas Dapp: Cu ajutorul GIZ, am creat până acum 40 de locuri de muncă în Comrat

Compania germană Beurer GmbH, un producător de produse medicale specializate în prevenire și diagnosticare, a deschis o unitate de producție în municipiul Comrat din regiunea găgăuză a Republicii Moldova, reprezentând un exemplu de implementare cu succes, cu ajutorul Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), a unui proiect de investiții în Republica Moldova.

Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

„Suntem încă în procesul de accelerare și formare a primului pas. În prezent suntem pe ultimii pași de extindere a clădirii de producție și apoi vom aduce mai multe produse în Moldova”, spune Andreas Dapp, directorul de achiziții și producție al companiei, precizând că activitatea noii unități de producție a început în martie 2022.

Potrivit acestuia, intrarea pe piață a companiei germane (sub numele „Beurer MDL”) a creat 40 de locuri de muncă în Comrat.

„Oferim locuri de muncă sigure și securizate într-un mediu de lucru confortabil cu un salariu competitiv”

„Extindem acum spațiul de producție actual cu aproape 600 m2 suplimentari. Acolo nu vom crește până la sfârșitul anului viitor până la 80 de angajați. Pașii următori sunt în prezent în curs de evaluare, dar Moldova este o locație strategică pentru creșterea noastră continuă”, afirmă Andreas Dapp.

Andreas Dapp (primul din stânga), la o întrevedere cu ministrul Economiei și Infrastructurii al R. Moldova, Sergiu Gaibu (al doilea din dreapta). Foto: punctul.md

„GIZ ne-a ajutat mult în analiza pieței și în soluționarea tuturor problemelor”

În prezent, cu sprijinul GIZ, compania reușește să-și dezvolte afacerea în Zona Economică Liberă „Valkaneș”, subzona Comrat.

„Îi cunoșteam încă din prima mea ședere în Moldova, cu Coroplast. Am fost foarte des în contact. Și după ce am convenit pe intern să analizăm opțiunea Moldova, am contactat GIZ și mi-au organizat întreaga agendă a călătoriei, inclusiv întâlnirile necesare cu autoritățile, alte companii din Moldova etc.

Ne-au sprijinit cu pregătirea tuturor datelor necesare și au organizat a doua călătorie împreună cu CEO-ul nostru la începutul lunii decembrie. Ne-au susținut și în timpul înregistrării și sunt aici și în caz de dificultăți sau provocări.

Am luat decizia la începutul lunii decembrie 2021 și am început producția pe 21 martie. Acum, începerea producției este un succes în ceea ce privește calitatea și eficiența”, mai spune omul de afaceri.

Foto: investgagauzia.md

„Am fost aproape doi ani și jumătate în Moldova, pentru a înființa această fabrică. (…) Este o țară competitivă și nu prea departe. Dar, pe lângă competitivitate, punctul principal era că eram familiarizat cu țara și noile procese.

De asemenea, am fost foarte norocoși să găsim un manager de fabrică foarte capabil și, totodată, sprijinul din partea Invest in Moldova/Gagauzia și a autorităților relevante a fost unul bun. Desigur, și GIZ se apropia de noi în mod regulat”, a adăugat Andreas Dapp.

„În prezent, nu există niciun plan de a merge în altă parte decât în Moldova. Suntem foarte fericiți în Comrat și vrem să creștem acolo”

Peste 25 de proiecte investiționale, atrase de „Invest Moldova” cu sprijinul GIZ

Un alt exemplu de implementare a proiectelor investiționale în Republica Moldova este colaborarea dintre Agenția de Investiții „Invest Moldova” (MIA) și GIZ. Igor Ștefăneț este șeful Direcției Atragere și Protejare Investiții al MIA. În ultimii 3 ani, instituția a reușit să atragă peste 140 milioane de euro și să creeze peste 15.000 locuri de muncă, inclusiv datorită colaborării cu GIZ pentru fiecare sector economic.

Igor Ștefăneț. Foto: Arhiva personală


Noi am reușit să participăm, cu suportul GIZ, la cele mai importante expoziții internaționale dedicate atragerii investițiilor și promovării Republicii Moldova”, spune Igor Ștefăneț.

„Proiectul MEPA a GIZ de acordare a asistenței în vederea atragerii investițiilor străine directe durează de 8 ani, eu personal la MIA sunt de peste 3 ani. Din practică, pot să vă spun că pe parcursul acestor ani am avut o colaborare minunată, atât la nivel profesional, cât și personal. Plus am reușit să atragem împreună peste 25 de proiecte investiționale în Republica Moldova”, a declarat acesta.

„Procesul de atragerea investițiilor este unul complex și implică multe etape, începând cu analiza sectoarelor și a zonelor economice, companiilor multinaționale, până la promovarea ofertei investiționale, facilitarea și organizarea vizitelor de studiu, dar și asistare pe toată durata de începere a unei afaceri și gestionarea ei în Moldova.

Pe toate aceste componente, noi am colaborat și am creat instrumente cu suportul GIZ pentru fiecare sector economic. Mă refer aici la studii de piață, analiza sectoarelor economice, profil investițional. Pe fiecare sector economic strategic al țării, având aceste instrumente la bază, cu cifre reale despre sector, cu date despre forța de muncă și costul ei, cu date despre facilități și zone economice libere, noi am reușit să participăm, la fel cu suportul GIZ, la cele mai importante expoziții internaționale dedicate atragerii investițiilor și promovării R. Moldova ca destinație investițională atractivă”, a relatat Igor Ștefăneț.

„Cel mai important de menționat este promovarea R. Moldova ca destinație investițională pe cât mai multe piețe”

Acțiunile dedicate atragerii investițiilor străine, în colaborare cu cei de la GIZ, generează un interes de la 130 de companii pe an, dintre care aproximativ jumătate ne vizitează țara și sunt dispuse să investească aproximativ un miliard de euro.

Dar cel mai important de menționat este promovarea R. Moldova ca destinație investițională pe cât mai multe piețe, ceea ce genera o vizibilitate nemaiîntâlnită în istoria țării noastre, fapt ce ne ajuta să atragem potențiali investitori de la an la an.

Sunt milioane de euro atrase ca investiții. Sunt sute de mii de euro asistență directă către Agenție, sunt mii de locuri de muncă create, dar ce aș vrea sa menționez este și impactul personal al colegilor de la GIZ. Implicarea lor zilnică în procesul de promovare și atragere, dar și cel mai important: transferul de experiență și abilități pe care atestăm zilnic de la colegi. Sunt multe lucruri pe care le-am învățat și le-am preluat, pe care le implementăm zilnic și vor merge cu generațiile următoare de funcționari ce vor ocupa această funcție prestigioasă de promovarea și atragerea investițiilor străine”, a adăugat acesta.

Articole asemănătoare

Back to top button