Top 5 greșeli pe care le faci zilnic și care reduc durata de viață a motorului mașinii
În R. Moldova circulă mașini cu 15-20 de ani vechime care merg impecabil, dar și mașini de 5 ani care ajung deja la revizie capitală. Diferența? Obiceiurile șoferului. Radu Dieselok, care diagnostichează zilnic mașini la service-ul său, a observat că aceleași greșeli se repetă.
1. Circuli numai în oraș, fără drumuri lungi
Mașina ta circulă doar în Chișinău, Botanica – Rîșcani – Buiucani? Motorul nu ajunge niciodată la temperatura optimă de funcționare, condensul se acumulează în ulei, iar particulele de funingine nu se ard complet.
„Am văzut un Golf 7 diesel, 2016, care făcea numai curse scurte – 5-7 km pe zi. La 80.000 km avea filtrul de particule înfundat complet, turbina slabă și uleiul negru ca smoala. Proprietarul era convins că merge perfect”, povestește Radu Dieselok.
Soluția: O dată pe lună, fă un drum mai lung – Chișinău-Orhei sau Chișinău-Cahul. Motorul se curăță singur la temperatură optimă și turaţie constantă.
2. Alimentezi de la benzinării necunoscute pe șosele
Da, la Hâncești sau Orhei benzina e cu 2 lei mai ieftină decât în Chișinău. Dar calitatea? Mulți proprietari de mașini cu injecție directă s-au trezit cu injectoare înfundate după ce au alimentat de la stații dubioase.
„Recent am avut o Škoda Octavia – injectoarele erau pline de depuneri. Clientul alimentase constant de la aceeași stație din traseu. Curățarea a costat 4.500 lei”, explică specialistul.
Preferă: Rompetrol, Bemol, Petrom din Chișinău sau orașe mari. Economiile de 50 lei pe plin nu merită riscul.
3. Treci prin gropile mari fără să încetinești
Drumurile din Moldova sunt loterie – astăzi asfaltat, mâine crater. Mulți șoferi lovesc gropile la viteză, gândindu-se doar la suspensie. Dar șocurile puternice afectează și motorul, mai ales pe mașinile cu suporturi (tampoane) de motor uzate.
„Motorul se deplasează brusc în compartiment, conductele și furtunurile se întind, pot apărea fisuri la suporturi. Am văzut mașini cu suporturile rupte complet – motorul ‘dansa’ în compartiment”, spune Radu Dieselok.
Plus: verifică suporturile motorului la fiecare revizie – pe mașinile de peste 100.000 km sunt deja slăbite.
4. Lași mașina oprită săptămâni întregi
Lucrezi de acasă sau pleci la muncă peste hotare câteva luni? Mașina stă în parcare și tu crezi că „se odihnește”. Fals. Bateria se descarcă, uleiul se scurge, garniturile se usucă, combustibilul din rezervor se degradează.
„Un BMW X5 a stat oprit 4 luni. Când proprietarul a venit să-l pornească – baterie moartă, motorină alterată, filtre înfundate. Revizia de ‘trezire’ a costat 3.000 lei”, exemplifică Radu Dieselok.
Regula: dacă nu folosești mașina mai mult de 2 săptămâni, roagă pe cineva să o pornească și să o plimbe 15-20 minute săptămânal.
5. Ții geamurile deschise vara și încălzirea la maximum iarna
Nu e direct legat de motor, dar sistemul de climatizare funcționează pe baza motorului. Când mergi vara cu geamurile deschise și AC oprit „ca să economisești”, rezistența aerodinamică crește consumul mai mult decât ar consuma climatizarea.
Iarna, când bagi încălzirea la 28 de grade și ventilatorul pe 4, forțezi motorul să mențină temperatura lichidului de răcire foarte ridicată.
„Vara folosește AC la 22-24 grade, iarna încălzirea la 20-22. Economisești combustibil și protejezi sisteme auxiliare”, recomandă specialistul.
Concluzia
Motorul suferă nu doar de la kilometri, ci mai ales de la cum îi tratezi. În Moldova, unde condițiile sunt dure – drumuri proaste, benzină variabilă, temperaturi extreme – obiceiurile contează dublu.
Care dintre aceste greșeli ți se pare cea mai periculoasă? Scrie în comentarii.



