fbpx

„Examenele în viața voastră abia încep”. Sfaturile unei profesoare de limba și literatura română pentru tinerii care urmează să susțină BAC-ul la această disciplină

Mâine, mii de elevi din toată țara vor susține primul examen de Bacalaureat, la disciplina limba și literatura română. Pentru că, anual, apar nemulțumiri în legătură cu structura testului, dar și cu formularea itemilor, am hotărât să întrebăm o profesoară despre secretele formulării unor răspunsuri pe măsură și obținerii unei note mari la BAC.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Pîrțac Mariana este profesoară de limba și literatura română de mai bine de 20 de ani, membră a Consiliului Metodic, a comisiilor de atestare DGETS și de evaluare în cadrul olimpiadelor și deținătoarea titlului „Pedagogul Anului 2017”.

Pe toată perioada activității sale, profesoara a reușit să pregătească sute de elevi pentru susținerea examenului de Bacalaureat și să observe îndeaproape cele mai frecvente probleme cu care aceștia se confruntă. Potrivit Marianei Pîrțac, în primul rând, totul se complică încă de la etapa conștientizării scopului acestui test.

„Greutățile pe care le întâmpină elevii la această disciplină școlară, dar și la celelalte din aceeași arie curriculară, derivă din neînțelegerea clară a scopului pe care îl are acest examen, perceperea eronată a obiectivelor acestui obiect de studiu. Prin examenul de BAC (cu toate neconcordanțele, nepotrivirile lui cu așteptările societății) se certifică un nivel de competență literar- artistică, tradusă într-o notă”, spune profesoara.

De asemenea, se pare că, tinerii au cele mai multe bătăi de cap la capitolul lectura și înțelegerea textului propus spre interpretare și redactare a unui comentariu.

„Orice text are o „cheie” de a fi interpretat, care trebuie căutată în trăsăturile genului literar sau la granițele genurilor literare (studiu realizat în clasa a X-a), în formula estetică a unui curent literar din care face parte ( studiu realizat în clasa XI-a) sau în stilul individual al unui autor sau generații de autori (studiu realizat în clasa a XII-a)”, mai spune Mariana Pîrțac.

Profesoara mai spune că un alt capitol dificil pentru majoritatea elevilor este structura și planul unui răspuns, fie după un algoritm învățat la lecția de limba și literatura română, fie unul propriu, pornind de la textul – reper și raportând la lecturile personale sau din programul școlar. Totodată, mulți uită de respectarea convențiilor specifice textelor funcționale, organizarea corectă și încadrarea în timpul acordat scrierii răspunsurilor; lipsa de inspirație și deschidere spre text.

În același timp, Mariana Pîrțac este convinsă că nu este atât de greu să obții o notă mare, punctând că elevii ar trebui să-și dezvolte mai mult capacitatea de concentrare asupra unui subiect, conștientizarea nivelului de competență pe care îl dețin la moment și onestitate în raport cu persoana lor și cu alții (evaluatorii). Totodată, determinarea și aplicarea normelor literare sunt și ele „secretele” unui rezultat bun și pe măsura așteptărilor.

Profesoara îi îndeamnă pe toți tinerii, care urmează să susțină BAC-ul, să fie încrezători în ceea ce știu și au învățat și să abordeze cu seriozitate subiectele de examen, dacă au intenții serioase și așteptări mari de la ei.

„Este important să înțelegeți că examenele în viața voastră abia încep, urmează atâtea provocări intelectuale în viață. Elaborați-vă o „strategie” personală prin care să vă gestionați emoțiile, gândurile, dacă aveți nevoie de susținere, cereți ajutor, exprimați-vă îngrijorările!”, transmite dascălul elevilor.

Un alt sfat pe care dascălul îl consideră util pentru elevi este să comunice cu foștii absolvenți, de la ei vor putea afla că, nimeni nu știe despre rezulatele obținute și că examenul e o chestiune de interes personal și nu public.

„Testul are valoare pentru momentul/ luna/ anul curent și nu pentru toată viața. Trebuie să scrii cât poți de bine, pentru tine, pentru viitorii tăi copii, pentru părinți, prea puține facultăți admitere în bază de note, ci, mai degrabă,  în funcție de abilitățile tale sociale. Asociați examenul cu o deschidere spre alte posibilități frumoase, orice rezultat tot e un rezultat, e vorba despre atitudine, una optimistă și liberă!”, mai spune cadrul didactic.

Pe lângă sfaturi și încurajări, Mariana Pîrțac răspunde și nemulțumirilor elevilor, legate de structura examenului, spunând că nu este nimic din ce ei sau părinții lor nu se așteaptă. Totul coincide cu pregătirile pe care aceștia le au pe parcursul anilor, secretul e că, ar fi timpul ca fiecare în particular ( elevii, părinții și profesorii) să își asume rezultatele efortului zilnic sau a lipsei acestuia.

Totodată, profesoara crede că lucările de BAC ar putea fi îmbunătățite prin încercarea de a scoate din ele formula învechită.

„Ar fi binevenite texte sincronizate cu timpul pe care-l trăiesc actanții educaționali. Totuși, cred că s-ar înlătura multe dispute, dacă s-ar pune nu note, ci procente, căci, mi se pare, mai elocvent astfel ce nivel de competență literar-artistică deține absolventul”. 

De asemenea, profesoarea ne-a declarat că după discuțiile publice asupra Curriculumului la Limba și literatura română, varianta 2019,  este convinsă că vor fi scrise și altfel de teste BAC și vom avea parte și de o altfel de notare.

ZUGO le dorește elevilor succes la examenul de Bacalaureat la disciplina limba și literatura română!

Articole asemănătoare

Back to top button