Cel mai periculos asteroid cunoscut de omenire în ultimii ani. Când va lovi Pământul

O rocă spațială amenințătoare, care prezenta un risc de impact, a fost exclusă oficial din lista obiectelor spațiale periculoase pentru Pământ. Inițial, se credea că ar putea lovi Terra în 2052, acum putem respira cu toții ușurați.

Asteroidul 2021 QM1, cu o lățime de 50 de metri, a fost reperat pentru prima dată în august 2021 de către Observatorul Mount Lemmon din Arizona. Până acum, totul era normal. Un cer întunecat și un observator bun pot repera aproximativ o duzină de obiecte apropiate de Pământ, potrivit Agenției Spațiale Europene (ESA).
„Aceste observații timpurii ne-au oferit mai multe informații despre traiectoria asteroidului, pe care le-am proiectat apoi în viitor”, a declarat Richard Moissl, șeful departamentului de apărare planetară al ESA, într-un comunicat.

„Am putut vedea traiectoriile sale viitoare în jurul Soarelui, iar în 2052 s-ar putea apropia periculos de Pământ. Cu cât asteroidul a fost observat mai mult, cu atât acest risc a devenit mai mare.”

Asteroidul a fost reperat pentru prima dată în august 2021

Cu toate acestea, tocmai când informațiile păreau puțin îngrijorătoare, traiectoria asteroidului l-a adus aproape de Soare, așa cum este văzut de pe Pământ, ceea ce înseamnă că strălucirea stelei noastre a eclipsat tot ce se afla în vecinătatea sa și a fost imposibil să se continue urmărirea rocii spațiale.

„A trebuit doar să așteptăm”, a explicat Marco Micheli de la Centrul de Coordonare a Obiectelor Apropiate de Pământ al ESA, scrie IFL Science. „Dar, pentru a pune capac, știam că 2021 QM1 se îndepărta, de asemenea, de Pământ pe orbita sa actuală – ceea ce înseamnă că, în momentul în care va ieși din strălucirea Soarelui, ar putea fi prea slabă pentru a fi detectată.”

Din fericire, Very Large Telescope (VLT) al Observatorului European de Sud a fost pregătit să intre în acțiune în momentul în care asteroidul a fost din nou vizibil, scrie descopera.ro.

„Asteroidul, observat printre mii de stele”

„Asteroidul nostru mic, slab și în retragere ar fi trebuit să fie găsit pe un fundal de mii de stele”, a declarat Olivier Hainaut de la ESO. „Acestea s-ar dovedi a fi unele dintre cele mai dificile observații de asteroizi pe care le-am făcut vreodată”.

Cu o magnitudine de 27 pe scara folosită de astronomi pentru a indica luminozitatea, QM1 era de 250 de milioane de ori mai slab decât cele mai slabe stele încă vizibile cu ochiul liber. Scara scade în număr cu cât obiectul este mai strălucitor.

Acum, imaginile asteroidului au permis astronomilor să rafineze traiectoria sa riscantă, excluzând un impact în 2052 și eliminându-l de pe lista de risc ridicat.