fbpx

Igor Munteanu: „Vizita la Chișinău a lui Dmitri Kozak are multe scopuri și nicio certitudine”. Concluzia ex-deputatului

Vizita la Chișinău a șefului-adjunct al administrației președintelui Federației Ruse, Dmitri Kozak, are multe scopuri și nicio certitudine. De această părere este fostul deputat Igor Munteanu. Într-o postare pe pagina sa de Facebook, acesta se referă la vizita de lucru a oficialului rus în Republica Moldova, concluzionând că Moscova și-ar dori un „Plan Kozak 2” pus în discuție, dar nu simte încă până unde ar putea împinge acest subiect în actuala configurație politică la Chișinău și că ar dori să utilizeze, pe cât posibil, instrumente de soft-power.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

„Totuși, statutul oficial al lui D. Kozak în ierarhia statului rus și prietenia sa cu Vladimir Putin este mult prea important încât misiunea sa să fie tratată superficial ori cu sarcasm, chiar dacă, nu zâmbiți, acesta este „reprezentant special al Președintelui Rusiei pt dezvoltarea relațiilor de cooperare comerciale/economice cu RM”, a scris fostul președinte al Comisiei de control a finanțelor publice din Parlament.

Citește și: Kozak, mulțumit de discuția cu Sandu: „A fost constructivă și binevoitoare”. Declarațiile înaltului oficial rus

Igor Munteanu a enumerat câteva repere privind vizita lui Dmitri Kozak în Republica Moldova:

1. Orice idei de „resetare” a dialogului RM-FR trebuie gestionate cu foarte multă atenție, de prioritate fiind: (1) reluarea evacuării trupelor, munițiilor și echipamentului militar din RM (aflat în raioanele sale estice), (2) limitarea finanțării regimului separatist, în disonanță flagrantă cu prevederile Tratatului politic moldo-rus din 2001, și poate chiar (3) încetarea menținerii unei reprezentanțe oficiale a unei regiuni separatiste (PMR) la Moscova, amplasată într-o zonă centrală a Moscovei: улица Поварская, дом 11, строение 1, кабинет №35 (район Арбат), contactele sale fiind următoarele: http://russia.gospmr.org/, Email: info@pridnestrovie.online. Тел.: 8 963 659 23 96#2. Este evident că inaugurarea acestei reprezentanțe, sponsorizarea regimului de la Tiraspol contrazic flagrant obligațiile Rusiei (consemnate în Tratatul Politic din 2001) de a recunoaște integritatea, unitatea și indivizibilitatea RM.

2. Pentru că relațiile comercial-economice RM-Rusia sunt azi atât de mediocre, încât pot fi înscrise în „cartea roșie”, iar creditele promise în 2020 s-au făcut praf și scrum, ar trebui de înțeles că singurul motiv al acestei vizite ține de: Unu, tatonarea reversibilității cursului pro-UE (formula „ne integrăm și cu Estul și cu Vestul” era abil exploatată la Moscova). Doi, Moscova și-ar dori ca Tiraspolul (și elitele sale) să joace un rol cât mai influent în procesul politic din RM, dar, orice evoluții viitoare nu ar trebui să lezeze categoric niciuna din atribuțiile regimului, condus de serviciile militare de contraspionaj. Trei, vizita lui Kozak la Chișinău ar fi un „substituent” al vizitei cerute de Chișinău pentru o întâlnire la nivel înalt cu Președintele V.Putin, într-o acțiune de prevenire timpurie a unor subiecte pe care Moscova în mod tradițional „nu le înghite”.

3. Mesajul VPM D. Kozak ar trebui în acest fel să demotiveze noua guvernare de la Chișinău să „escaladeze” (în opinia lor) subiectul „evacuării militarilor ruși din regiune, a munițiilor și tehnicii militare, pe care RM le califică drept o violare a Tratatului politic, o restanță deliberată și un pericol de securitate, în contradicție cu Tratatul de pace și prietenie din noiembrie 2001 (RM-Federația Rusă). Mesajul VPM D.Kozak ar fi că „RM își face sieși rău dacă, (1) contrazice teza după care militarii ruși au un rol pozitiv în prevenirea războiului, (2) că acești militari nu pot fi evacuați din cauza Ucrainei, și că (3) RM nu recunoaște rolul pozitiv al Misiunii de pacificare (!), formată din 3 contingente de militari, instalați prin prevederile Acordului de încetare a focului din 21 iulie 1992. VPM va încerca să reducă anumite revendicări, îndemnând spre o gestionare „rațională” (în opinia Moscovei!) a așteptărilor, mai ales că actualul format de mediere/observare „5+2” îi servește pe deplin interesului său declarat, de menținere a conflictului înghețat, atrăgând concesii repetate regimului său satelit, care-și ține oamenii săi la Tiraspol cât mai loiali și mai „bine îngrășați”, inclusiv în rezultatul unui comerț extern activ cu UE, dar și din „cashbackurile” din energie.

„Este evident că Moscova și-ar dori un „Plan Kozak 2” pus în discuție, dar nu simte încă până unde ar putea împinge acest subiect în actuala configurație politică la Chișinău. Totodată, Moscova și-ar dori ca ideile sale să răsară dintr-un sol prielnic local; să adie cât mai puțin a dictat, a impunere cu forța, a ultimatum, preferând mai degrabă să utilizeze, atât cât poate, eschivele, soft-power-ul, tentațiile oamenilor noi în politică și căutarea de „good will”. Ce înseamnă „good will” în noua configurație urmează să aflăm”, a concluzionat fostul ambasador al R. Moldova în SUA.

Vezi și: „Am apreciat deschiderea părții ruse”. Maia Sandu a descris întâlnirea cu Dmitri Kozak: Subiectele discutate

Urmărește cele mai importante noutăți și pe canalul de Telegram ZUGO.

Articole asemănătoare

Back to top button