foto | Telescopul James Webb a dezvăluit galaxii asemănătoare Căii Lactee în Universul tânăr

Noile imagini realizate de Telescopul Spațial James Webb (JWST) al NASA dezvăluie pentru prima dată galaxii cu bare stelare – caracteristici alungite ale stelelor care se întind din centrul galaxiilor în discurile lor exterioare – într-un moment în care Universul avea doar 25% din vârsta sa actuală, scrie descopera.ro.

Descoperirea așa-numitelor galaxii cu bare, similare cu Calea noastră Lactee, atât de devreme în Univers, îi va obliga pe astrofizicieni să își rafineze teoriile privind evoluția galaxiilor.

Înainte de JWST, imaginile obținute de Telescopul Spațial Hubble nu au detectat niciodată galaxii cu bare la epoci atât de tinere. Într-o imagine Hubble, o galaxie, EGS-23205, este puțin mai mult decât o pată în formă de disc, dar în imaginea JWST corespunzătoare, realizată în vara anului trecut, este o galaxie spirală frumoasă cu o bară stelară clară.

„Barele abia vizibile în datele Hubble au ieșit pur și simplu în evidență în imaginea JWST, demonstrând puterea extraordinară a JWST de a vedea structura galaxiilor”, a declarat Shardha Jogee, profesor de astronomie la Universitatea Texas din Austin, descriind datele de la Cosmic Evolution Early Release Science Survey (CEERS), condus de profesorul de la UT Austin, Steven Finkelstein.

Ce sunt barele stelare?

Echipa a identificat o altă galaxie barată, EGS-24268, tot de acum aproximativ 11 miliarde de ani, ceea ce face ca două galaxii barate să existe mai departe în timp decât oricare alta descoperită anterior.

Într-un articol acceptat pentru publicare în The Astrophysical Journal Letters, ei evidențiază aceste două galaxii și prezintă exemple de alte patru galaxii barate de acum mai bine de 8 miliarde de ani.

„Pentru acest studiu, ne uităm la un nou regim în care nimeni nu a mai folosit acest tip de date sau nu a mai făcut acest tip de analiză cantitativă”, a declarat Yuchen Guo, un student absolvent care a condus analiza. „Totul este nou. Este ca și cum am intra într-o pădure în care nimeni nu a mai intrat vreodată”.

Barele joacă un rol important în evoluția galaxiilor prin canalizarea gazului în regiunile centrale, stimulând formarea stelelor.

„Barele rezolvă problema lanțului de aprovizionare în galaxii”, a spus Jogee.

Descoperirea schimbă teoriile astrofizicienilor despre evoluția galaxiilor

„La fel cum noi trebuie să aducem materia primă din port la fabricile din interior care fabrică produse noi, o bară transportă cu putere gazul în regiunea centrală, unde gazul este transformat rapid în stele noi, la o rată de obicei de 10 până la 100 de ori mai rapidă decât în restul galaxiei.”

De asemenea, barele ajută la creșterea găurilor negre supermasive din centrul galaxiilor prin canalizarea gazului pe o parte din drum.

Descoperirea barelor în timpul unor epoci atât de timpurii zguduie scenariile de evoluție a galaxiilor în mai multe moduri.

„Această descoperire a barelor timpurii înseamnă că modelele de evoluție a galaxiilor au acum o nouă cale prin intermediul barelor pentru a accelera producția de noi stele în epoci timpurii”, a declarat Jogee, potrivit EurekAlert.

Iar însăși existența acestor bare timpurii pune la încercare modelele teoretice, deoarece acestea trebuie să stabilească corect fizica galaxiei pentru a prezice abundența corectă a barelor. Echipa va testa diferite modele în următoarele lucrări.