fbpx

Rezultatele auditului Curții de Conturi: Circa 7000 de doze expirate de vaccin anti-COVID-19, administrate în R. Moldova

Circa 7000 de doze de vaccin cu termen de valabilitate expirat ar fi fost administrate în Republica Moldova. Acest număr reprezintă rezultatele auditului performanței „Autoritățile competente au întreprins suficiente măsuri în vederea asigurării cetățenilor cu vaccinuri și atingerii imunității colective pentru combaterea infecției COVID-19?” realizat Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) și prezentat în cadrul unei conferințe de presă, joi, 16 decembrie.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Scopul auditului a fost de a evalua realizarea politicelor statului în domeniu și a activităților autorităților responsabile în vederea asigurării cetățenilor cu vaccinuri și atingerii imunității colective pentru combaterea infecției cu COVID-19.

Potrivit raportului Curții de Conturi, Republica Moldova a recepționat până acum, cu titlu gratuit, circa 75% din vaccinurile disponibile în valoare de 188,3 milioane de lei, iar prin intermediul achizițiilor 25%. Vaccinurile au fost procurate din sursele disponibile ale bugetului de stat, fondurilor de urgență ale Guvernului, fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală, precum și prin acorduri bilaterale cu producătorii sau partenerii internaționali.

Până la 30 noiembrie 2021, Republica Moldova a recepționat circa 2 milioane de doze de vaccin și au fost administrate peste 1,6 milioane de doze, acoperirea vaccinală fiind la un nivel de 27% din populația Republicii Moldova.

Documente cu informații incomplete

Auditul a evidențiat că documentele primare aferente distribuirii dozelor către Instituțiile medicale, nu conțin informații complete privind lotul, seria vaccinurilor și data expirării. Aceste circumstanțe nu oferă o asigurare asupra monitorizării termenului de valabilitate și determină admiterea erorilor în procesul sistemic și complex de repartizare. În acest mod, s-au creat premisele de reflectare eronată a distribuirii și evidenței vaccinurilor pe tipuri și, respectiv, nu se atinge realizarea eficientă a obiectivelor procesului de vaccinare.

De asemenea, auditul a constatat că evidența stocurilor de vaccinuri la 50% din entitățile auditate se ține doar valoric, iar decontarea lor se efectuează la finele lunii, în baza facturilor, pentru cantitatea primită pe parcursul lunii și nu pe măsura utilizării acestora. Astfel, se constată o neconcordanță dintre stocurile real existente și datele de evidență a vaccinurilor.

Calcularea factorului de pierderii pentru dozele de vaccinuri este reglementat de un cadru regulator care nu este actual și nu corespunde cerințelor pentru evidența vaccinurilor anti-COVID-19.

„Nu au fost stabilite proceduri distincte de evidență a pierderii dozelor de vaccinuri”

Auditul a constatat că din start nu au fost stabilite proceduri distincte de evidență a pierderii dozelor de vaccinuri, reieșind din multitudinea de tipuri pe care le-a recepționat Republica Moldova. Se menționează, că în țara noastră se administrează șase tipuri de vaccinuri anti-COVID-19, care sunt ambalate diferit: monodoză, de cinci doze, de șase doze și 10 doze.

De la începutul campaniei de vaccinare numărul de doze extrase din flaconul vaccinului Astra Zeneca a variat de la 11-12 doze, și nu erau admise pierderi de vaccinuri, iar odată cu recepționarea cantităților mari, precum și pentru a nu refuza vaccinarea din cauza lipsei unui număr suficient de persoane ce ar permite utilizarea integrală a vaccinurilor, autoritățile au permis folosirea a cel puțin o doză de vaccin din flacon, iar pierderile fiind permise până la 80-90%.

Astfel, lipsa procedurilor distincte privind evidența și calcularea factorului de pierdere a vaccinurilor anti-COVID-19 creează incertitudini privind numărul real de doze administrate și a dozelor care au fost neutilizate, cu afectarea principiului economicității.

Circa 7000 de doze expirate ar fi fost administrate

Auditul a constatat înregistrarea administrării a circa 7000 doze de vaccin cu termen de valabilitate expirat, ceea ce creează suspiciuni privind utilizarea lor. Totodată, entitățile auditate nu au prezentate probe relevante pentru a justifica erorile admise. Prin urmare, managementul defectuos și insuficiența controalelor cheie în procesul de imunizare a determinat admiterea acestor erori, ce pot avea impact asupra sănătății cetățenilor.

Procedurile de achiziții ale vaccinurilor au fost organizate și desfășurate în baza principiilor de eficacitate, totuși procesul de utilizare a acestora indică nerespectarea economicității. Astfel, pentru a nu refuza vaccinarea din cauza lipsei unui număr suficient de persoane ce ar permite utilizarea integrală a dozelor de vaccinuri în flacoane, s-a permis folosirea a cel puțin unei doze de vaccin din flacon.

Lipsa controalelor cheie la introducerea datelor în Registru de evidență a vaccinăriI

În același timp, se atestă lipsa controalelor cheie la introducerea datelor în Registru de evidență a vaccinării și a filtrelor de inteligență artificială. De asemenea, acest sistem nu deține documente aprobate aferente funcționalităților și îndrumărilor pentru utilizatorii acestuia. Acestea circumstanțe nu asigură ca procesele de înregistrare, gestionare și acces să fie simple, eficiente, securizate, accesibile și transparente – principii stabilite de cadrul normativ.

Peste 11.000 de doze de vaccinuri în valoare de 1,6 milioane lei, pierdute din cauza expirării

Totodată, auditul denotă că planificarea insuficientă a dozelor de vaccin nu a fost corelată cu necesitățile etapizate reale și a determinat formarea stocurilor de vaccinuri, inclusiv cu termen expirat și ulterioara nimicire a dozelor din cauza neutilizării acestora. Astfel, până la 15 noiembrie au fost trecute la pierderi în rezultatul expirării termenului, peste 11.000 de doze de vaccinuri în valoare de 1,6 milioane lei.

Potrivit auditului, dificultățile cu care s-au confruntat entitățile publice în perioada pandemică la gestionarea procesului de vaccinare anti-COVID-19, au fost cauzate în mare parte de:

  • întâietatea, lipsa practicilor și reglementărilor în gestionarea unui proces complex în situație de criză;
  • comunicarea inter-sectorială fragmentată a părților implicate;
  • responsabilitatea scăzută a managementului decizional;
  • insuficiența controalelor cheie la toate etapele procesului de vaccinare, precum și măsurilor reduse de monitorizare și supraveghere a realizării acțiunilor instituite;
  • imperfecțiunea sistemului informațional nu asigură pe deplin evidența și facilitarea procesului de vaccinare etc.

Curtea de Conturi menționează că în rezultatul activităților de audit au fost înaintate recomandări de îmbunătățire a procesului.

Urmărește-ne pe Telegram și pe Instagram.

Articole asemănătoare

Back to top button